Reklama

Pomyślmy o szkole katolickiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoły katolickie, których stan w ostatnim dziesięcioleciu szkoły polskiej ulega stałemu wzrostowi, z dużą odpowiedzialnością traktują zadania, jakie stawia przed nimi współczesność. Tu już nie tylko chodzi o zakładanie nowych szkół katolickich na różnych poziomach nauczania, ale o szczególną dbałość o ich funkcjonowanie.

Forum Szkół Katolickich

Przejawem tego faktu było XI Ogólnopolskie Forum Szkół Katolickich, które odbyło się na Jasnej Górze w dniach 16-18 listopada 2000 r. Zgromadziło ono licznie przybyłych nauczycieli i dyrektorów szkół katolickich z Polski i nie tylko, a także przedstawicieli Kościoła, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz ludzi nauki i wszystkich tych, którym „leży na sercu” dobro polskiej szkoły, a szczególnie szkoły katolickiej.

„Świętymi bądźcie”- to hasło, które przyświecało obradom. Stanowiło ono jakby wezwanie wszystkich zebranych do podjęcia się próby stawania świętymi w swoich szkołach. Zdawać się to może niemożliwym do zrealizowania, ale skoro wezwanie zostało rzucone, trzeba przynajmniej podjąć się próby jego realizacji. Tym bardziej, że współczesna szkoła katolicka funkcjonująca na przełomie tysiącleci, poddawana zostaje licznym zagrożeniom. Ma przy tym jednak swoje wizje i szanse, których nie można zmarnować. Dużą rolę do spełnienia w tym względzie odgrywa każdy nauczyciel szkoły katolickiej. XI Ogólnopolskie Forum było formą doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół katolickich, przed którymi stawia się znacznie szersze oczekiwania, aniżeli przed nauczycielami innych szkół. W pierwszym dniu obrad doskonaleniem zawodowym objęci zostali dyrektorzy szkół katolickich. Zaprezentowano im nowy Statut Rady Szkół Katolickich. Zwrócono także ich uwagę na multimedialne pracownie komputerowe, zapoznając z konkretną ofertą. Przybliżone zostało także prawo oświatowe i prawo wewnętrzne szkoły. Zebranych zapoznano również ze stanem przygotowań do wdrażania reformy w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego.

Drugi dzień obrad rozpoczęto Mszą św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej.

Niezwykle wzruszającym było zawierzenie Matce Bożej szkolnictwa katolickiego w Polsce. Ten fakt wynikał ze świadomości wszystkich, że o własnych siłach nie podołamy w naszych szkołach, z Maryją zaś możemy pokonać wszelkie trudności, czy to o charakterze dydaktycznym czy wychowawczym, organizacyjnym czy finansowym.

Nieustannie jednak należy pamiętać, o służebnej roli polskiej szkoły katolickiej w systemie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży ( bp K. Nycz).

Założenia wychowania katolickiego między innymi dotyczą: prymatu ducha nad materią, personalizmu w kontaktach, wychowania jako wszechstronnego rozwoju osobowości oraz pobudzania do kreatywności. Żeby jednak założenia te wprowadzić w życie, potrzeba doświadczonych i odważnych ludzi do prowadzenia szkół katolickich. Tych jednak ciągle jest za mało, choć szkolnictwo katolickie obecnie, to gro placówek na poziomie podstawowym, gimnazjalnym, średnim i wyższym.

Nie wolno jednak katolickim szkołom powstawać w opozycji do szkół państwowych. Trzeba natomiast dawać uczniom możliwość wyboru ciekawych programów wychowawczych opartych na Ewangelii. Również należy troszczyć się o nauczycieli, rozpatrując zarówno ich przygotowanie dydaktyczne jak i osobowościowe. Nie można jednak zapomnieć, że każdy z nich potrzebuje poczucia stabilizacji zawodowej. Stąd też i godne wynagrodzenie nie jest bez znaczenia, gdyż inaczej w szkołach katolickich można stracić dobrych nauczycieli.

Nauczyciele natomiast muszą odnaleźć się w służbie uczniowi, bo jak cały Kościół nastawiony jest na służenie, tak też musi czynić szkoła katolicka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Uczeń osobą

Szkoła katolicka, która jawi się jako miejsce wychowania religijnego, nie jest jednak jedynym tego typu miejscem w Polsce, w której 95% ludzi przyznaje się do Kościoła. Inaczej to wygląda w niekatolickich środowiskach za granicami naszego kraju, w których szkoła katolicka pozostaje jedynym miejscem oddziaływań katolickich.

W każdym jednak postępowaniu niezbędną okazuje się integralna wizja człowieka, która stanowi podstawę wychowania chrześcijańskiego ( prof. dr hab. F. Adamski). Na przestrzeni lat wielu myślicieli wnosiło różny wkład do wizji człowieka, aż powstała wizja personalistyczna. Ten nurt szczególnie powinien interesować nauczycieli szkół katolickich.

Prowadzone przez nich wychowanie zgodnie z założeniami personalizmu, winno zabezpieczyć wychowanka przed wyborem pseudowartości, których często dostarcza współczesna kultura. Kultura jednak, a więc i wychowanie przeżywają tymczasem kryzys.

Potrzeba nowej, pełnej koncepcji wychowania, a tą można uzyskać tylko poprzez integralną i pełną wizję człowieka. Trzeba nam nauczycielom ją postrzegać, trzeba też tego nauczyć naszych uczniów.

Sytuacja polskiego systemu oświaty jest wyzwaniem dla szkoły katolickiej (prof. dr hab. M. Handke). System szkolnictwa katolickiego jest naturalnym w całym świecie. Kościół w swojej historii podejmował się nieustannie licznych działań na rzecz nauczania i wychowania.

Nie ma więc nic z uzurpacji, że chce się obecnie tworzyć i tworzy się szkoły katolickie w Polsce. Trzeba tylko jeszcze o nie zadbać, bo nawet komuniści dbali o szkoły państwowe, a gro nauczycieli się temu podporządkowywało. Zapewne więc i szkolnictwo katolickie będzie miało swoich, tym razem dobrowolnych zwolenników i oddanych pracowników.

Reklama

Nauczyciel dobry

Bp. S. Stefanek do przedstawicieli szkół katolickich zwrócił się słowami „Świętymi bądźcie, bo Ja jestem święty” (Kpł 19,2). Proponował, by myśl tę wprowadzać do programów szkół katolickich.

Może to jednak tylko czynić dobry nauczyciel (bp E. Dajczak) . Choć Nauczycielem Dobrym Jezus nazwał tylko Boga (Mk 10,17), to jednak nauczyciele w ramach swoich przedmiotów nauczania mogą próbować stawać się lepszymi. Ich nauczanie w szkole katolickiej musi być pasją człowieka dojrzałego. Bowiem tylko człowiek dojrzały może wpływać na drugiego człowieka, na swego ucznia i wychowanka. Pomocnym w tym względzie staje się świadectwo nauczyciela, które jednak winno być bardzo czytelne. Nauczyciel dobry prowadzi formację uczniów przez doświadczanie i podprowadzanie, a nie teoretyzowanie. Nauczyciel szkoły katolickiej musi więc mieć cechy pasterza, który idzie pierwszy i pokazuje drogi na których uczeń może się sprawdzić. Bo dla współczesnego pokolenia młodych ważne jest przeżyć a nie wiedzieć. W tym względzie osobowość nauczyciela musi intrygować jego uczniów, inaczej nie podejmą się trudnych zadań, jakie stawia przed nimi współczesna szkoła i przyszłe życie.

Wychowywać do świętości

W dalszej części obrad na Jasnej Górze pracowano w grupach:

1) Uczeń poszukujący sensu życia;

2) Praca ucznia nad sobą;

3) Święci w literaturze i sztuce;

4) Wykorzystanie szans w edukacji;

5) Misja katechety w szkole katolickiej;

6) Program wychowawczy szkoły katolickiej;

7) Wychowanie przez uczestnictwo w kulturze.

Przeprowadzono też dyskusję panelową nt. Wychowanie do świętości.

Można więc stwierdzić, że XI Ogólnopolskie Forum Szkół Katolickich dopełniło dzieła doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół katolickich. Doskonalenie to objęło zarówno sferę intelektualną (wykłady w auli O.A. Kordeckiego), sferę duchową (Msze św., Apel Jasnogórski, indywidualne modlitwy, doświadczanie gościnności sióstr zakonnych), sferę etyczną ( widowisko oparte na fragmentach dramatu Sofoklesa pt. Ślad Anytgony), sferę emocjonalną (głębokie przeżycia wyniesione ze spotkań z osobami duchownymi i świeckimi działającymi na „polach” szkolnictwa katolickiego) itd.

Nauczyciele po XI Ogólnopolskim Forum są już w swoich szkołach katolickich. Pełni mocy próbują zmagać się z codziennymi obowiązkami zawodowymi. Oby starczyło jej do czasu kolejnego forum.

W Ogólnopolskim Forum Szkół Katolickich corocznie uczestniczą przedstawiciele Collegium Salesianum w Bydgoszczy. Tym razem była to grupa dziesięciu osób na czele z dyrekcją szkoły, poszukująca wskazań, którymi można byłoby żyć w bydgoskiej szkole salezjańskiej. Wskazania te uzyskano, za co Bogu oraz wszystkim organizatorom i współuczestnikom niech będą dzięki. dr Anna Majewska

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zastępca Przewodniczącego KEP: świat pracy zaniepokojony "zielonym ładem"

2024-04-30 18:39

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Celem nadrzędnym duszpasterzy ludzi pracy jest prowadzenie ludzi do zbawienia, oraz ciągłe przypominanie o godności pracy, o podmiotowości i o prawach pracowników - powiedział KAI abp Józef Kupny z okazji święta 1 maja. - Jeśli chodzi o dodawanie energii duchowej, to wsparcie duszpasterzy jest nieocenione - ocenił zastępca przewodniczącego KEP. Przyznał też, że w środowiskach pracowniczych widać niepokój związany ze spodziewanymi konsekwencjami "Europejskiego zielonego ładu".

Od 1955 roku 1 maja Kościół katolicki wspomina św. Józefa, rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Maj u Najpiękniejszej z Niewiast

2024-05-01 09:21

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

„Chwalcie łąki umajone” to jedna z pieśni ku czci Matki Bożej, która wyjątkowo wybrzmiewa w maju. Jest to miesiąc szczególnego dziękczynienia Maryi za opiekę nad Polską, rodzinami, ale też przypomnieniem o historii naszej Ojczyzny. Każdego dnia na Jasnej Górze odprawiane są nabożeństwa majowe o godz.19.00 w Kaplicy Cudownego Obrazu, także z wieży jasnogórskiej o godz. 18.00 rozbrzmiewają maryjne melodie na „cztery strony świata”.

- Jasna Góra jest wyjątkowym miejscem, które Matka Boża sama sobie wybrała. Tutaj przybywają wierni, aby oddawać Jej cześć. W uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski cały naród pragnie powtarzać słowa Aktu Milenijnego Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi. W tym miesiącu do Pani Jasnogórskiej pielgrzymują szczególnie dzieci pierwszokomunijne, ale także nowo wyświęceni kapłani, aby zawierzyć swoje życie, posługę i podziękować za sakramenty - mówił o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy sanktuarium.

CZYTAJ DALEJ

Dzieci przywitały Obraz Matki Bożej w Praszce

2024-05-01 15:12

[ TEMATY ]

peregrynacja

Praszka

parafia Wniebowzięcia NMP

nawiedzenie Obrazu Matki Bożej

Karol Porwich / Niedziela

Matka Boża Jasnogórska na szlaku peregrynacji, 30 kwietnia nawiedziła parafię Wniebowzięcia NMP w Praszce. Księża i wierni powitali Obraz na rynku pod klasztorem sióstr Felicjanek.

Specjalny program, przygotowany przez dzieci z Niepublicznego Przedszkola prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Felicjanek w Praszce, uświetnił przyjazd Jasnogórskiej Ikony. Po uroczystym powitaniu, w procesji, uczestnicy udali się do kościoła, gdzie Mszę św. koncelebrowaną odprawił bp Andrzej Przybylski. Biskup w rozmowie z Niedzielą podkreślił, że Maryja chce doglądać swoje dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję