„Być może to właśnie najgłębszy nurt mojego życia i najważniejszy temat mojej teologii” – pisze ks. prof. Jerzy Szymik we wstępie do swojej najnowszej książki pt. „Zachwyt i inne skutki wiary. Od wiersza do traktatu”, której promocja miała miejsce w auli Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Ks.prof. Jerzy Szymik, kapłan archidiecezji katowickiej, to znany i ceniony wykładowca akademicki, wybitny dogmatyk i teolog, m.in. znawca twórczości Benedykta XVI, oraz znakomity poeta. Dlatego też na autorskie spotkanie 26 listopada br. przybyło kilkaset osób na czele z arcybiskupem seniorem archidiecezji katowickiej Damianem Zimoniem. Spotkanie moderował ks. prof. Arkadiusz Wuwer z Uniwersytetu Śląskiego, a obok autora promowanej książki w panelu dyskusyjnym wzięli udział red. Alina Petrowa-Wasilewicz z Katolickiej Agencji Informacyjnej oraz ks. dr Tomasz Jaklewicz, proboszcz parafii pw. Najświętszych Imion Jezusa i Maryi w Katowicach-Brynowie.
Książkę ks. Szymika wydały Fundacja Świętego Mikołaja i Redakcja „Teologii Politycznej”. W jej skład wchodzą różne formy literackie, m.in.: eseje na temat współczesnej kultury i duchowości, wywiady, wiersze oraz modlitewne rozważania. Autor pisze we Wstępie, że zależało mu na „utrzymaniu większości tych tekstów w tonacji bezwzględnie ortodoksyjnej”. Dlaczego? Bo – jak podkreśla – „tylko prawda jest ciekawa, reszta to bzdury”. Wątpliwości zaś nie są „nigdy materią wiary, a właśnie o niej i jej skutkach jest ta książka”. Dlatego też ksiądz profesor na prawie pięciuset stronach głęboko wnika we współczesność i – można powiedzieć – literacko eksperymentuje od wiersza do teologicznego traktatu.
Cel książki to „pewien kształt duchowości” odnoszący się do doświadczenia „łaski wiary” i nawiązujący do „poezji uprawianej w polszczyźnie oraz życia w pierwszych dekadach XXI wieku”.
I dokładnie taką książką jest „Zachwyt i inne skutki wiary” ks. prof. Jerzego Szymika. Jego doświadczenie wiary i obecności Zmartwychwstałego ma prowadzić czytelników do niej i do Niego.
Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?
„Papież-pasterz, którego perspektywa wykracza poza sam Kościół katolicki, zwłaszcza w świecie, w którym wszyscy jesteśmy sobie bliżsi” - taki profil naszkicowali kardynałowie podczas XI kongregacji generalnej. Obradowała ona dziś w godzinach od 17.00-19.00.
Zgromadzenie rozpoczęło się krótką modlitwą. Obecnych było około 170 kardynałów, w tym 132 elektorów - poinformował dyrektor Biura Prasy Stolicy Apostolskiej Matteo Bruni. W około 20 wystąpieniach podkreślono potrzebę dialogu między religiami i relacji z różnymi światami kulturowymi. Poruszono temat etniczności w Kościele i społeczeństwie, migracji „jako daru, ale także jako wyzwania, jakim jest wspieranie migrantów w wierze podczas ich migracji”.
6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.
W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.