Reklama

´"Media w wychowaniu"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod takim hasłem 21 marca 2003 r. odbyła się sesja naukowa w ZSM-E w Kielcach. To już czwarta sesja, organizowana przez Dyrekcję Szkoły, poświęcona wychowaniu. Podobnie jak poprzednie, zgromadziła wielu słuchaczy.
Wśród zaproszonych prelegentów byli: Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Juliusz Braun, ks. prof. dr hab. Mieczysław Rusiecki, dr Barbara Braun, dr Marzena Marczewska, dr Dorota Krzemionka- Bruzda, dr A. Kościołek, komisarz Rafał Zieliński.
Tematy zostały tak dobrane, by pozwolić na całościowe spojrzenie na rolę mediów w dzisiejszym świecie. Juliusz Braun krótko wprowadził w tę tematykę, ukazując rozwój przekazu informacji na przestrzeni czasu, aż do dzisiaj - do tzw. przekazu globalnego.
Dr A. Kościołek, kontynuując ten wątek, przedstawił podstawowe cechy społeczeństwa ponowoczesnego. Zwrócił uwagę na zmieniająca się rolę szkoły w procesie wychowania, która nie jest już jedynym miejscem, gdzie można uzyskać wiedzę. Zdaniem prelegenta, w tej sytuacji nauczyciel ma być przede wszystkim przewodnikiem ucznia we właściwym wyborze informacji.
W tym, jakie wartości wybrać z ogromu informacji i jak korzystać z mediów, miał pomóc interesujący wykład ks. prof. Mieczysława Rusieckiego, zatytułowany: Media a sumienie. Wychodząc z założenia, iż podstawowym warunkiem umiejętnego i krytycznego korzystania z mediów jest sumienie, Ksiądz Profesor zaprezentował różne typy sumienia: od tego niedojrzałego, dziecięcego, po dojrzałe.
"Tylko prawdziwe sumienie, dobrze ukształtowane, pozwala człowiekowi na konstruktywne korzystanie z mediów. To nie media mają używać odbiorcy, ale odbiorca mediów "- mówił Ksiądz Profesor. A tylko poprzez prezentację takich wartości, jak: piękno, dobro i szlachetność, człowiek ubogaca się duchowo. Dlatego człowiek musi wymagać od siebie i nie pozwolić się zwieść fałszywym wzorcom, idolom, modzie i bylejakości.
Interesującymi okazały się również inne wystąpienia. Dr B. Braun i dr D. Krzemionka-Bruzda zaprezentowały psychologiczne mechanizmy oddziaływania mediów. Dr M. Marczewska wskazała na ewolucję języka pod wpływem mediów, dając przykład czatu i maili, które rządzą się już odrębna gramatyką. Swoje wystąpienia mieli również uczniowie szkoły.
Sesję uprzyjemniła "Przerwa na reklamę" - program artystyczny, przygotowany przez wychowanków ZSM-E.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Papież do Polaków: módlcie się o pokój

2024-05-01 10:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

„Módlcie się za Kościół i Ojczyznę, o pokój na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie” - zachęcił Franciszek Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:

CZYTAJ DALEJ

Od babci do mamy

2024-05-01 18:12

Wiktor Cyran


CZYTAJ DALEJ

Reklama

div>

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję