Reklama

Niedziela Lubelska

Okszów

Św. Jan Paweł II patronem szkoły

Szkoła Podstawowa w Okszowie od 12 października nosi imię św. Jana Pawła II. W uroczystości wziął udział abp Stanisław Budzik, który podczas Mszy św. w kościele parafialnym pw. św. Maksymiliana Kolbego poświęcił sztandar placówki

Niedziela lubelska 44/2018, str. IV

[ TEMATY ]

szkoła

Tadeusz Boniecki

Wraz z nadaniem imienia szkoła otrzymała sztandar

Wraz z nadaniem imienia szkoła otrzymała sztandar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia szkoły w Okszowie sięga czasów przed I wojną światową. Przekazy ustne wskazują, że szkoła powszechna zlokalizowana była w drewnianym budynku w pobliżu skrzyżowania dróg prowadzących w kierunku Rudy-Huty i Czułczyc. Budynek znajdował się w tym miejscu do początku lat 90. XX wieku. W latach 70. szkoła mieściła się w murowanym budynku przy głównej ulicy Okszowa, gdzie teraz są biblioteka i oddział przedszkolny. W obecnym budynku placówka funkcjonuje od 1990 r. W grudniu 2017 r. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele i pracownicy szkoły wybierali imię patrona szkoły, głosując na jednego z dwóch wyłonionych wcześniej kandydatów – Witolda Pileckiego i św. Jana Pawła II. Po uzyskaniu zgody abp. Stanisława Budzika Rada Pedagogiczna szkoły wystosowała wniosek do Rady Gminy Chełm z prośbą o nadanie placówce imienia św. Jana Pawła II. Posiadanie tak wielkiego patrona zobowiązuje zarówno nauczycieli, jak i uczniów do poznawania i wypełniania jego nauki, a także kształtowania wrażliwości młodych serc w duchu miłości Boga i bliźniego.

Mocne fundamenty

Uroczyste nadanie imienia szkole rozpoczęło się od Mszy św. sprawowanej przez abp. Stanisława Budzika. Metropolitę powitał proboszcz ks. Andrzej Serafińczuk. – Przeżywając 40. rocznicę wyboru Polaka na Stolicę Piotrową i 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości, gromadzimy się w Okszowie, by na nowo spotkać kochanego Jana Pawła II. On staje przed nami i woła: Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali. Te słowa w szczególny sposób zrozumiała społeczność Szkoły Podstawowej w Okszowie, zapraszając św. Jana Pawła II na swojego patrona, obierając go najwyższym autorytetem i przyjmując na wychowawcę, stawiając na dobre fundamenty – mówił Ksiądz Proboszcz. Do powitań dołączyły dzieci szkolne oraz Wiesław Kociuba, wójt gminy Chełm.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii abp Stanisław Budzik nawiązał do wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową; wskazał na znaczenie jego pontyfikatu dla całego świata. – Jan Paweł II był dla nas kimś niezwykłym; był światłem nadziei dla całego świata i niezmordowanym głosicielem Dobrej Nowiny – mówił Pasterz. Podkreślił, że nadanie imienia szkole i poświęcenie sztandaru to okazja do zastanowienia się nad tym, co jest ważne w życiu społecznym, narodowym i osobistym, nad wychowaniem młodego pokolenia. – Nie jest obojętne, do jakiej szkoły chodzą dzieci. Trzeba zjednoczyć nasze wysiłki w dziele wychowania młodego człowieka. Rozumiemy, że nie wystarczy młodzieży dać wiedzę i umiejętności praktyczne, ale potrzebna jest także mądrość, uczciwość i odpowiedzialność – mówił Metropolita Lubelski. – Przyjęcie Jana Pawła II za patrona jest niezwykle zobowiązujące, bo szkoła musi wychować nowe pokolenie młodych wiernych Bogu i Kościołowi – podkreślił.

Reklama

Ważną częścią Liturgii było poświęcenie sztandaru szkoły. Poprosiła o to dyrektor Krystyna Zera. – Chcemy pracować i wychowywać młode pokolenia w duchu nauki św. Jana Pawła II; jego wizerunek i słowa widnieją na sztandarze – deklarowała Pani Dyrektor.

Historyczne wydarzenie

Po Mszy św. zgromadzeni w uroczystym orszaku przeszli do szkoły. Tam odbyło się przekazanie sztandaru młodzieży oraz poświęcenie i odsłonięcie znajdującej się w holu budynku tablicy upamiętniającej nadanie imienia oraz portretu św. Jana Pawła II namalowanego przez Katarzynę Matwiejczuk. Krystyna Zera przypomniała, jak wyglądały wielomiesięczne przygotowania do nadania imienia. – Jesteśmy dumni, że św. Jan Paweł II jest patronem naszej szkoły. Jesteśmy gotowi wychowywać dzieci w duchu jego nauk i dokonań – mówiła Pani Dyrektor. – Poznanie patrona nie zamknie się tą uroczystością. Jego życie, naukę i przesłanie będziemy zgłębiać dalej, bo jeszcze wiele przed nami – podkreślała. Po odczytaniu uchwały oraz aktu nadania imienia szkole przez przewodniczącego Rady Gminy Chełm Artura Kubackiego i wójta gminy Chełm Zdzisława Kociubę odbyło się symboliczne wbicie pamiątkowych gwoździ w drzewce sztandaru. W części artystycznej zgromadzeni wysłuchali koncertu Gminnej Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w Rejowcu pod kierownictwem kapelmistrza Mariusza Cichosza i zobaczyli montaż słowno-muzyczny przygotowany przez uczniów okszowskiej podstawówki. W trakcie uroczystości wybrzmiał hymn szkoły, do którego słowa napisał Tadeusz Wolszczak, wicedyrektor placówki, a muzykę skomponowali Bogdan Depta i Andrzej Bartniczuk.

2018-10-31 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła

Niedziela Ogólnopolska 37/2012, str. 3

[ TEMATY ]

szkoła

BOŻENA SZTAJNER

Szkoła to temat ważny i godny największego zauważenia. Przecież każdy z nas pamięta swoją szkołę, nauczycieli, wychowawców, a nawet woźnych i innych pracowników szkoły. Przez lata wspominamy te osoby, niczym bliskich z naszych rodzin. Dlatego szkoła jest tak bardzo ważna. W życiorysach wymieniamy szkoły, które kończyliśmy, przy szczególnych okazjach opowiadamy o nauczycielach, którzy byli nam bliscy. Lata szkolne pozostają w naszej pamięci i często budzą uczucia wdzięczności.
Dzisiaj obserwujemy sytuację szkół w Polsce. Martwimy się, gdyż są traktowane po macoszemu. Setki placówek podlegają likwidacji. Kiedyś szkoła zajmowała bardzo ważne miejsce we wsi, gminie czy miasteczku. Stanowiła jednocześnie dom kultury, centrum oświaty. To nauczyciela miejscowi prosili o radę i rozmowę. Mieli nadzieję, że ten mądry człowiek będzie im przyjacielem i przekaże ważne kierunki działania i dalszego życia.
Dlatego trzeba patrzeć na szkołę nie tylko jak na instytucję, w której nauczyciele przekazują wiedzę, sprawdzają zapamiętane przez uczniów wiadomości. Jest to także środowisko wychowawcze, pewnej - w dobrym sensie - konkurencji między uczniami, bo każdy chce mieć lepszy stopień, chce iść tym sposobem do przodu.
Szkoła od zawsze uczyła życia społecznego. W dobrej szkole dobry nauczyciel był jak ojciec - ukierunkowywał młodych ludzi. To często pierwszy nauczyciel, nierzadko w wiejskiej szkole, tak prowadził młodego Jasia czy Marysię, że jako dorośli dochodzili oni do doktoratów, do cenzusu profesora wyższej uczelni, do stanu znanego uczonego w kraju i na świecie. Zdarzało się i tak, że gdy rodzina nie była w stanie zadbać o rozwój dziecka, robiła to dobra szkoła, którą później opuszczali często wspaniali ludzie, odpowiedzialni za ojczyznę, za rodzinę, za osobiste życie.
Ważne jest, by szkoła polska miała dobry program dla ucznia. Musi być w nim miejsce na historię i język polski. Te przedmioty pomagają kształtować w młodym Polaku postawę patriotyzmu, umiłowania mowy ojczystej i wszystkiego, co Polskę stanowi. Oczywiście, ważne są też inne przedmioty, jak np. matematyka, fizyka, chemia, biologia. Wszystkie razem przyczyniają się do ogromnego dzieła wykształcenia człowieka, najpierw na etapie szkoły podstawowej, potem gimnazjum czy liceum, wreszcie na poziomie uczelni wyższej. Kształcenie człowieka wymaga wiele czasu, miejsca, a także pieniędzy. Nie wolno tutaj być oszczędnym. Jeżeli będziemy mieć wspaniałych obywateli, którzy mają dużą wiedzę, ale także i piękne charaktery, to możemy powiedzieć, że szkoła spełnia swoje zadania i dba tym sposobem o przyszłość ojczyzny i jej obywateli. Jeżeli szkoła potrafi dać wykształcenie, umiłowanie wiedzy, kultury, ojcowizny, to znaczy, że taka szkoła wypełnia swoje zadanie.
Martwimy się tym - jak wspomniałem - że polska szkoła często jest instytucją zaniedbaną, może nawet niekochaną. Martwimy się, że tak wiele szkół jest likwidowanych, że obecny rząd obciąża tym samorządy, które dość często nie mają funduszy na dobre funkcjonowanie szkół i przez to cierpią zwyczajni obywatele. Jeżeli szkoła nie jest dofinansowana, to również na tym cierpi rodzina. Przypomnijmy sprawę podręczników szkolnych i ich jakości, a nade wszystko wysokiej ceny, co stanowi duże obciążenie w budżecie rodzinnym. W dodatku bywa tak, że książki są dość często zmieniane i młodsze dzieci nie mogą korzystać z podręczników po rodzeństwie. Trzeba kupować nowe za dość duże pieniądze. Szkoda, że nie wzorujemy się na innych krajach, np. we Francji książki są fundowane przez państwo, są pewne regulacje, które ułatwiają życie rodziny i nie jest ona obciążona zakupem nowych podręczników. Czy nasi rządzący, decydenci nie powinni zadbać w sposób demokratyczny, mając na uwadze rodziny biedniejsze i rodziny wielodzietne, żeby mogły one żyć pełniejszym oddechem, by początek roku szkolnego nie był dla nich tak dotkliwy.
Gdy przyglądamy się zmianom w podstawie programowej dla szkół, odnosimy wrażenie, że nie sprzyjają one temu, co jest nasze, narodowe, chrześcijańskie. Warto, by nasz rząd zrobił głęboki rachunek sumienia na początku roku szkolnego. Czy Polska jest krajem, który sprzyja dzieciom i młodzieży - uczniom szkół, czy jest krajem, który kocha swoją kulturę? To pytanie często powinni stawiać sobie decydenci i jeżeli brzmi tutaj tonacja niepokoju, jest to moment nie tylko uderzenia się w piersi, ale czas na zmianę swojego postępowania na korzyść młodego Polaka. Jego szkoła - wykształcenie, wychowanie jest gwarancją, że Polska będzie ojczyzną dla nas wszystkich i będziemy się tu czuć jak we własnym domu.

CZYTAJ DALEJ

Gietrzwałd: spotkanie rzeczników diecezjalnych

2024-04-24 11:09

[ TEMATY ]

rzecznik

BP KEP

W dniach 22-24 kwietnia br. w Gietrzwałdzie, w archidiecezji warmińskiej, spotkali się rzecznicy diecezjalni. Głównym tematem spotkania była dyskusja nad tworzeniem informacji o Kościele dla mediów oraz sposobem reagowania na aktualne wyzwania Kościoła w Polsce.

Sesje robocze dotyczyły przede wszystkim sposobu reagowania na aktualne wyzwania Kościoła w Polsce w zakresie komunikacji medialnej. Rzecznicy mieli również okazję zapoznać się szerzej z przepisami prawa prasowego dzięki ekspertom z tej dziedziny. Obrady odbywały się w Domu Rekolekcyjnym „Domus Mariae” w Gietrzwałdzie, przy Sanktuarium Matki Bożej Gietrzwałdzkiej.

CZYTAJ DALEJ

„Prawo i Kościół”

2024-04-25 08:39

[ TEMATY ]

Akademia Katolicka w Warszawie

Archiwum AKW

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

Zadowolenia z obecności na konferencji wielu znakomitych naukowców i uczestników nie krył ks. prof. dr hab. Krzysztof Pawlina, rektor uczelni, który powitał zgromadzonych oraz zaprezentował Akademię Katolicką w Warszawie, organizującą to ambitne przedsięwzięcie naukowe. Ks. dr hab. Tomasz Jakubiak, prof. AKW – wykładowca prawa kanonicznego oraz przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Konferencji – stwierdził na początku spotkania, że obecność tak znamienitych gości, w tym ministra nauki i szkolnictwa wyższego, jest dowodem na to, że Akademia Katolicka, choć ma w nazwie przymiotnik „katolicka”, może wnosić wkład w rozwój różnych dyscyplin naukowych. Podkreślił również, że wydarzenie to pozwala uzmysłowić sobie różnice i podobieństwa w aparacie naukowym prawa kościelnego i państwowego. Zauważył, że jest to istotne, gdyż badacze, wypowiadając się o Kościele, posługują się tymi samymi terminami, czasami mającymi inne znaczenie. To ukazanie odmiennego spojrzenia jest według ks. Jakubiaka bogactwem tego spotkania, pozwoli bowiem na poznawanie i konfrontowanie swoich stanowisk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję