Na ile księża pracujący w wyższych seminariach duchownych w Polsce są kompetentnymi komunikatorami? A na ile kompetentnie komunikują alumni, czyli przyszli księża? Tych m.in. zagadnień dotyczą badania na temat kompetencji komunikacyjnej księży i alumnów w wyższych seminariach duchownych w Polsce, które obecnie prowadzę. Wyniki badań zostaną zaprezentowane po raz pierwszy na I Forum Prefektów Studiów w dniach 26-27 października 2018 r. w WSD SAC w Ołtarzewie.
Dobra komunikacja
Świat biznesu, lekarzy, polityków, dziennikarzy, nauczycieli szkoli nieustannie swoje umiejętności miękkie. Inwestuje w komunikację, bo dobrze wie, że aby dotrzeć do człowieka, trzeba umieć po prostu dobrze komunikować. Z tej konieczności nie jest zwolniony również ksiądz. Duszpasterstwo, udzielanie sakramentów, kierownictwo duchowe, zarządzanie parafią, nauczanie religii, prowadzenie rekolekcji, towarzyszenie ludziom w różnych momentach życia – często bardzo emocjonalnych (ślub, chrzest, pogrzeb) lub trudnych duchowo (kryzysy, wątpliwości w wierze) – wymagają bardzo dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Ksiądz powinien być kompetentnym komunikatorem nie po to, aby samemu błyszczeć, ale po to, aby Bóg w jego przekazie i życiu był słowem żywym, a nie martwym, nudnym, niezrozumiałym.
Kompetentny komunikator?
To, jaki poziom kompetencji komunikacyjnej prezentują księża, zależy m.in. od seminarium, w którym się kształcili lub w którym pracują. W czasach wzmożonej komunikacji międzyludzkiej i internetowej bardzo ważne jest, jaką komunikacją cechuje się seminarium. Na ile pracujący tam księża – jako wykładowcy, moderatorzy i wychowawcy przyszłych księży – potrafią się komunikować? Na ile alumni, także odpowiedzialni za komunikację w seminarium, potrafią się komunikować? Jak postrzegają oni własną kompetencję komunikacyjną? Na ile są świadomi potrzeby bycia sprawnym i biegłym w komunikacji? Na ten temat prowadzę badania w wyższych seminariach duchownych w Polsce. Pozwolą one przyjrzeć się bliżej kompetencji komunikacyjnej księży i alumnów związanych z seminarium. Otrzymane wyniki zostaną zaprezentowane przed tymi, którzy odpowiadają za kształcenie w wyższych seminariach duchownych w Polsce. Następnie na bazie tych badań zostaną przygotowane i przeprowadzone warsztaty doskonalące kompetencję komunikacyjną księży i alumnów. Chcemy realnie pomóc księżom ulepszyć ich kompetencję komunikacyjną. Badania te nie są ostatnimi w tym zakresie. Są one początkiem następnych, a także bardziej wytężonej pracy nad komunikacją i edukacją w wyższych seminariach duchownych oraz kompetencją komunikacyjną księży.
Ks. dr hab. Krzysztof Marcyński SAC
Prefekt Studiów WSD w Ołtarzewie, pomysłodawca i organizator I Forum Prefektów Studiów (www.wsdsac.pl/o-forum), adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na UKSW w Warszawie, autor m.in. książki pt. „Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze”, Warszawa 2017.
Pomóż w rozwoju naszego portalu