Reklama

Narodowo podczas koncertu

2018-08-08 10:23

Ks. Piotr Nowosielski
Edycja legnicka 32/2018, str. II

Ks. Piotr Nowosielski
Podziękowanie na ręce artystek złożył przedstawiciel uczestników koncertu

Legnica

Spotkania te organizowane są już po raz 27. Co miesiąc, a w okresie wakacyjnym nawet częściej, melomani mają okazję wziąć udział w koncertach, które odbywają się w murach legnickiej katedry.

24 lipca miał miejsce koncert kameralny w wykonaniu Ewy Rułki – flety i Małgorzaty Klorek – organy.

Ewa Rułka jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Współpracowała z Orkiestrą Kameralną Collegium Varsoviense, wykonując utwory od baroku po muzykę współczesną. Aktywnie działa na rzecz podniesienia poziomu szkolnictwa artystycznego, organizując kursy i warsztaty dla uczniów oraz nauczycieli szkół muzycznych, prowadzone przez uznanych artystów i wybitnych pedagogów. Obecnie prowadzi klasę ?etu w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. F. Chopina w Warszawie.

Reklama

Małgorzata Klorek ukończyła studia na wydziałach Wychowania Muzycznego oraz Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Poznaniu. Studiowała grę organową pod kierunkiem prof. Romualda Sroczyńskiego. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Od lat organizuje Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Szczecinie oraz Kurs Improwizacji Organowej. Jest koordynatorem polsko-niemieckiego projektu Europejskiej Akademii Organowej w Wartin (Niemcy). Obecnie prowadzi klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie.

W wykonaniu tego niezwykłego duetu uczestnicy koncertu mieli okazję usłyszeć m.in. utwory, które w swej treści nawiązywały do obchodzonego w tym roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Fugę Karol Kurpińskiego na temat hymnu „Jeszcze Polska nie zginęła”, opracowaną na organy przez Małgorzatę Klorek i Polonez Ludwika Raszka, także w jej opracowaniu, wykonała sama artystka. A ponadto usłyszeliśmy Kołysankę słowiańską Emila Młynarskiego, IX Symfonię organową „Bogurodzica” Feliksa Nowowiejskiego, a nawet Sicilianę Marii Theresii von Paradis, nawiązującą do wezwania Polaków z ziemi włoskiej do polskiej. Utwory te złożyły się na propozycję tego wieczoru, która została zmieniona w stosunku do pierwotnego programu.

Całości wieczoru dopełniły utwory: Paula Bryana „Trumpet Air”, I Sonata Es-dur Jana Sebastiana Bacha i „Toccata” Juls’a Grisona.

Wykonawczynie koncertu w podziękowaniu zebrały ogromne brawa od uczestników. Koncert poprowadziła Anna Wagner.

Tagi:
wieczory organowe

Papież: Bóg przyszedł na świat w cierpliwości

2018-12-18 17:10

vaticannews.va / Watykan (KAI)

Bóg przyszedł na świat przez Maryję w cierpliwości. Te słowa wypowiedział papież Franciszek w dziesiątym odcinku rozważań nad modlitwą: „Zdrowaś Maryjo”. Mają one formę rozmowy z ks. Marco Pozzą, teologiem i kapelanem więzienia w Padwie. Są emitowane we włoskiej telewizji katolickiej TV 2000.

W kolejnym odcinku Ojciec Święty podkreślił znaczenie cierpliwości w różnych życiowych okolicznościach, np. chorzy zmagający się z różnymi dolegliwościami, starsi niosący na barkach ciężar upływających lat oraz więźniowie cierpiący z powodu ograniczenia wolności. Ten, kto cierpi z cierpliwością jednoczy się z męką Chrystusa.

Zdaniem Franciszka cierpliwość stanowi wielki znak nadziei. Wyraża się w zdolności niesienia na barkach różnych życiowych obciążeń. Chodzi o niesienie ich z nadzieją, połączonych ze spojrzeniem przed siebie. Papież podkreślił, że tylko osoba ogarnięta pasją jest zdolna do cierpliwości. Kto nie ma doświadczenia chrześcijańskiej pasji, bycia ogarniętym pasją, ten co najwyżej może osiągnąć poziom tolerancji.

W dalszej części rozmowy Franciszek zauważył, że „Kościół jest kobietą”. Jako księża jesteśmy mężczyznami, ale my nie jesteśmy Kościołem. Kościół jest kobietą dlatego, że jest Oblubienicą. Maryja jest kobietą, jest małżonką Józefa, całkowicie napełnioną Duchem Świętym, a więc Matką Chrystusa i Kościoła. A Kościół właśnie jest oblubienicą Chrystusa – zaznaczył papież. To jest dostrzeżenie macierzyństwa Kościoła, które pochodzi z macierzyństwa Maryi, czułości Kościoła, która pochodzi z czułości Maryi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

"Jak w Betlejem" zapowiada "Betlejem w Polsce" - największą charytatywną trasę koncertową

2018-12-19 08:03

Najpiękniejsze kolędy z różnych stron świata - bożonarodzeniowe utwory z Polski, Armenii, kompozycje serbskie, norweskie, niemieckie, angielskie, irlandzkie, z krajów arabskich, baskijskie, cejlońskie, ukraińskie, hebrajskie, a nawet etiopskie czy te stworzone przez kanadyjskich Indian. W polskich wersjach językowych i nowych, współczesnych aranżacja.

13 polskich miast. Na scenie ponad 30 artystów m. in.

Kamil Bednarek, Bovska, Grażyna Łobaszewska, Dawid Kwiatkowski

Antonia Krzysztoń, Mate.O, Kapela Maliszów, Atom String Quartet, Fanfara Moldova,

oraz międzynarodowy zespół muzyczny pod kierownictwem Jana Smoczyńskiego.

Poprzednie dwie edycje trasy Betlejem w Polsce obejrzało, aż 126 000 widzów!

Betlejem w Polsce to, też wspólny opłatek i wspólne kolędowanie (artyści i publiczność). Jak co roku dochód z trasy „Betlejem w Polsce”, jest przeznaczony na cel charytatywny - pomoc dla osób potrzebujących. Uczestnicząc w jednym z koncertów, dzielimy się dobrem z drugim człowiekiem. Kup bilet – zostań Ambasadorem Miłosierdzia!

Więcej szczegółów na temat aktualnej trasy Betlejem w Polsce 2018/2019 na stronie www.betlejemwpolsce.pl

Tegoroczną trasę poprzedza ALBUM „JAK W BETLEJEM. Live”.

Album stanowi piękną i radosną formę kultywowania polskiej tradycji kolędowania. Znalazły się w nim najpiękniejsze kolędy i pieśni bożonarodzeniowe, które pochodzą z różnych epok, kultur i stron świata. Usłyszymy tu artystyczne perełki, na przykład starą hebrajską pieśń szabatową, kolędę starogrecką, czy też kolędy węgierską i czeską. Historyczne i współczesne utwory, w fenomenalnych muzycznych aranżacjach i opracowaniach literackich, stanowią o oryginalnym zróżnicowaniu płyty: każdy słuchacz odnajdzie tutaj taką tonację, jaka najbardziej odpowiada jego sposobowi przeżywania Świąt Bożego Narodzenia.

Wyjątkowa wartość „Jak w Betlejem”, to także efekt udziału i kreatywnej współpracy niezwykłych artystów: Natalii Kukulskiej, Kasi Moś, Darii Zawiałow, Mietka Szcześniaka, Beaty Bednarz, Mate.O, Agnieszki Musiał, Adama Krylika, Dany Vynnytskiej, Igora Herbuta.

Wokaliści zaśpiewali z towarzyszeniem słynnej orkiestry kameralnej AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz międzynarodowego zespołu muzycznego pod kierownictwem Jana Smoczyńskiego.

Artyści, którzy wzięli udział w nagraniu zrezygnowali z tantiem. Dochód z trasy koncertowej Betlejem w Polsce 2018/2019 oraz sprzedaży albumu ”Jak w Betlejem. Live” jest przeznaczony na wsparcie dla osób potrzebujących. Kupując bilet lub płytę „Jak w Betlejem”, pomagasz! www.betlejemwpolsce.pl

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kalendarz pielgrzyma 2019

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem