Reklama

Kapitał społeczny od przedszkola

O polskiej edukacji i społecznych przyczynach katastrofy amerykańskiego promu kosmicznego z prof. Markiem Piotrowskim rozmawia Wiesława Lewandowska

Niedziela Ogólnopolska 15/2017, str. 36-37

Grzegorz Boguszewski

Dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT

Dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

WIESŁAWA LEWANDOWSKA: – W III RP przyzwyczailiśmy się do szczególnego samozadowolenia z rosnącego poziomu wykształcenia Polaków, co rusz pojawiały się doniesienia o sukcesach polskich uczniów w międzynarodowych konkursach. Tymczasem Pan Profesor zawsze temu zaprzeczał, twierdząc, że polska szkoła coraz bardziej oddala się od idei „szkoły z klasą”. Rzeczywiście bardzo zła jest dotychczasowa spuścizna edukacyjna III RP?

PROF. MAREK PIOTROWSKI: – W dzisiejszym sporze o edukację jest bardzo wiele wątków, wiele bezsensownego zamętu, wiele niekompetencji. A najgorsze jest to, że wszelkie dyskusje w sposób absurdalny uważa się za grę polityczną. Do dziś nie rozumiem, dlaczego krytykowanie obowiązku szkolnego dla 6-latków oraz gimnazjów utożsamia się z poglądami prawicowymi.

– Dlaczego Pan Profesor krytykował te właśnie sztandarowe pomysły ulepszania edukacji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Dlatego, że nie były ugruntowane ani wiedzą pedagogiczną, ani psychologiczną, nie wynikały z badań. Ale przede wszystkim za to, że zabrakło w nich choćby prostej refleksji nad tym, że 6-latki po 3 latach znajdą się w 4. klasie, całkowicie – w większości szkół – niedostosowanej do potrzeb 9-latków.

– Jakie są tego skutki?

– U 9-latków rzuconych na taką głębszą wodę zazwyczaj pojawiają się kłopoty z nauką wynikające z tego właśnie niedostosowania, bardzo rzutujące na całą ich edukacyjną przyszłość.

– Dlaczego więc w innych krajach tego rodzaju rozwiązania dobrze się sprawdzają?

– Zdarza się to nawet w Polsce, np. w gminie Kwidzyn, w której gdyby nawet 5-latki poszły do szkoły, to dałyby sobie radę.

– Jakim cudem?

– Takim, że przeprowadzono tam lokalną reformę edukacji już na początku lat 90., polegającą na tym, że wszystkie dzieci w wieku 3 lat miały zapewnione miejsce w przedszkolach. Każdy pedagog to wie, że jeśli dziecko już w 3. roku życia znajdzie się w dobrym przedszkolu, to potem nawet kiepski system edukacji mu nie zaszkodzi. Dlaczego akurat w Kwidzynie się to udało? Najprawdopodobniej dlatego, że tamtejsza lokalna społeczność potrafiła i chciała odpowiednio współdziałać. Tam okazało się, jak bardzo cenne jest coś, co w socjologii nazywamy kapitałem społecznym.

– W swej rozprawie habilitacyjnej pt. „Od TQM do «żandarma», czyli pod prąd” podkreśla Pan wagę istnienia i tworzenia kapitału społecznego oraz jego wpływ na powodzenie każdego reformowania edukacji, na jakąkolwiek dobrą jej zmianę. Dlaczego?

– Wszystkie dobre reformy muszą się opierać na kapitale społecznym i zarazem go budować. Niestety, mimo deklaracji politycznych wszelkie dotychczasowe reformowanie edukacji w Polsce raczej niszczyło ten kapitał zamiast go tworzyć. W innych krajach ten kapitał społeczny jest bardzo wysoki – np. w Norwegii, Szwecji kilkakrotnie większy niż w Polsce i tam stanowi skuteczną zaporę przeciw złym pomysłom polityków. U nas poprzednia reforma edukacji ignorowała kapitał społeczny i w żaden sposób nie próbowała go budować, a nawet przyczyniła się do jego zaniku...

– Jakie mogą być konsekwencje tego zaniku?

– Szybko stają się one widoczne w różnych dziedzinach. Podważenie kapitału społecznego – pisze o tym Robert Putnam w książce „Samotna gra w kręgle” – doprowadziło np. do kryzysu amerykańskiej bankowości. Ale żeby nie popadać w czarnowidztwo, podam pewien przykład – także z Ameryki – pozytywnego działania kapitału społecznego. Gdy fizyka noblistę Richarda Feynmana poproszono o zbadanie przyczyn katastrofy kosmicznego wahadłowca Challenger w 1986 r., to zaczął swoje naukowe dochodzenie od przesiadywania w barze w siedzibie NASA i rozmów dosłownie ze wszystkimi; robił własne społeczne badania „fokusowe”. W amerykańskich archiwach internetowych znalazłem dokument autorstwa Feynmana o kapitale społecznym, z czasu, kiedy nie było jeszcze dobrej jego definicji! Feynman ubolewa w nim, że ludzie w NASA stracili do siebie zaufanie, przestali się spotykać, przestali dyskutować. W efekcie tego – mówi Feynman – Challenger musiał eksplodować. To dzięki rozmowom z ludźmi znakomity fizyk dotarł do wadliwej uszczelki, która była przyczyną katastrofy.

– Jak katastrofa amerykańskiego promu kosmicznego ma się do katastrofy polskiej edukacji, Panie Profesorze?

– To właśnie próbuję wyjaśnić w publikacji, która niebawem się ukaże. Dostrzegam mianowicie analogię pomiędzy tym, co stało się w programie kosmicznym Challenger, a tym, co się dzieje z polską edukacją. Z tą różnicą, że wszyscy w Polsce widzieli rozpad amerykańskiego promu kosmicznego, natomiast mało osób spostrzegło, że rozpada nam się cała polska edukacja. Przeciwnie – politycy chcieli pokazać, że jeżeli zrobią jakąś reformę w 2008-09 r., to już w 2012 r. będzie widoczny sukces na skalę światową... Tak się jednak nie stało.

– Chyba zaczęliśmy wtedy zauważać pierwsze złe skutki „unowocześnianej” edukacji...

– Jeszcze zanim opublikowano pierwsze wyniki międzynarodowego programu PISA, badającego umiejętności i wiedzę uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia, w swojej książce pokazywałem, że w Polsce w 2012 r. mieliśmy totalny kryzys w nauczaniu matematyki; dziś połowa uczniów, przychodząc na egzamin do liceum, nie wie, o co jest pytana, zgaduje odpowiedzi. Można było to odkryć dopiero w 2012 r., gdyż wtedy Centralna Komisja Egzaminacyjna rozdzieliła egzamin z przyrody i egzamin z matematyki na dwa oddzielne arkusze testowe...

– W następnych latach nie było poprawy?

– Nadal, aż do dziś, 50 proc. 15-latków ma bardzo poważne kłopoty z matematyką, co świadczy o tym, że w gimnazjach traci czas. Należy tu zaznaczyć, że egzamin z matematyki nie jest trudny – 25 proc. gimnazjalistów zdaje go bardzo dobrze.

– Może politycy i edukatorzy po prostu założyli, że wystarczą okrojone programy nauczania – z matematyki, bo za trudna, z polskiego i historii, bo są niepotrzebnym balastem dla „nowoczesnego Europejczyka”?

– Nieszczęście polega na tym, że organizatorzy edukacji w Polsce chyba nigdy nie stawiali sobie zasadniczych pytań – nie tylko, czego uczyć, ale przede wszystkim, jak uczyć. Problem: „jak uczyć” musi zostać wreszcie podjęty, i to na wszystkich możliwych poziomach – chodzi o pobudzenie czynników społecznych, o budowanie kapitału społecznego. Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem byłoby tworzenie rad oświatowych w gminach, powiatach, województwach. Być może zasadne byłoby reaktywowanie Komisji Edukacji Narodowej. Moim zdaniem, kierowanie edukacją wyłącznie z poziomu ministerstwa po prostu nigdy nie doprowadzi do pożądanych rezultatów.

– Jaka jest odpowiedź Pana Profesora na to zbyt rzadko zadawane pytanie: „jak uczyć?”?

– Tak, aby dzieci mogły jak najlepiej rozumieć świat. Pytanie: „jak uczyć?” jest dziś nawet ważniejsze niż pytanie, „czego uczyć?”.

– A może czas też pytać, „czego nie uczyć?”?

– Dobrze byłoby uczyć wszystkiego, ale to przecież niemożliwe... Moim zdaniem, nie powinno się uczyć programowania komputerowego już w pierwszych latach edukacji, bo ono raczej zamyka na realny świat, ogranicza rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i może być w tak młodym wieku naprawdę niebezpieczne! Chciałbym, żeby dzieci były dobrze uczone przede wszystkim matematyki i przyrody...

– Dobrze, czyli skutecznie i pożytecznie, a zatem – jak?

– Chodzi tu nie tylko o ambitny program nauczania, ale przede wszystkim o jego mądre realizowanie. Do nauki przyrody wystarczy wprowadzić odpowiednią sekwencję badawczą, z miejscem na kapitał społeczny.

– Jak?

– Najprościej w świecie. Edukacyjne programy badawcze mogą być wykonywane w zespołach, a nawet z obecnością i udziałem rodziców w szkole. Jeżeli będziemy uczyć problemowo, to nagle szkoła samoistnie stanie się ośrodkiem tworzenia kapitału społecznego. Nie odkrywam tu Ameryki, choć to właśnie w Ameryce już sto lat temu takie myślenie o sensie edukacji zapoczątkował John Dewey, tworząc swą szkołę w Chicago, a w Europie – Maria Skłodowska-Curie, organizując przy Sorbonie tzw. spółdzielnię.

– Trudno się przestawić na takie myślenie, bo jak dotąd w polskiej szkole królowały testy, przedstawiane często jako symbol nowoczesnej, zachodniej edukacji... Testy – bezwzględnie do kosza?

Reklama

– Zwłaszcza te tzw. jednokrotnego wyboru. Z własnego doświadczenia wiem, że po rozwiązaniu takiego testu już po chwili nie pamiętałem, co zaznaczyłem i którą odpowiedź zgadywałem, a której nie...

– W ten sposób w „nowoczesnej” polskiej szkole liczy się nie nabywanie wiedzy, lecz zdany test, o którym można szybko zapomnieć...

– I, niestety, stwierdzamy dziś u tej ponoć dobrze wykształconej polskiej młodzieży rażącą nieumiejętność dostrzegania, stawiania i rozwiązywania problemów oraz niezdolność do pracy w zespołach – bo w polskiej edukacji dość skutecznie skasowano podejście doświadczalno-problemowe. A to prowadzi najprostszą drogą do tworzenia się społeczeństwa zdezorganizowanego, w którym wzajemne więzi, zaufanie przestają istnieć. Myślenie przestaje istnieć.

– Czy dobra reforma edukacji może temu zaradzić?

– Tak, jeżeli zlikwidujemy choćby kilka edukacyjnych „ślepych uliczek” i zacznie się pojawiać przestrzeń dla kapitału społecznego. Najwyższy czas, aby wydawszy pieniądze na kolejną naprawczą reformę edukacji, uzyskać wreszcie pożądane skutki społeczne i gospodarcze.

– Pan Profesor uparcie podkreśla, że dla osiągnięcia tych skutków kluczowe jest dobre nauczanie na ogół nielubianej przez uczniów matematyki i innych przedmiotów ścisłych. Dlaczego?

– Nielubianej, bo nie dość, że programowo okrojonej, to jeszcze bardzo źle uczonej. Dlatego dziś powinniśmy sobie bardzo konkretnie odpowiedzieć właśnie na pytanie, jak uczyć. Jak uczyć myślenia. Jeśli więc mówimy o prawie Archimedesa, to spróbujmy zafascynować uczniów także samą postacią Archimedesa, który nie tylko odkrył jedno z fundamentalnych praw fizyki, ale też sformułował moralne wymagania wobec badacza naukowca, przyczynił się do wzrostu obronności swego kraju... A zatem przy tej okazji – podczas lekcji fizyki – mówimy o wzorcach wychowawczych. Marzy mi się, aby na lekcji matematyki nasza młodzież dowiadywała się, jakimi ludźmi byli Banach, Ulam...

– Nauka historii na matematyce?

– A dlaczego by nie? To znakomita okazja, by mówić nie o historii politycznej, a o historii polskiej kultury, o której wiemy chyba najmniej...

– Dlaczego więc programy nauczania stronią od takiego podejścia? Jakby nikomu w Polsce – nawet po 1989 r. – nie zależało na naprawdę dobrej i gruntownej edukacji przyszłych pokoleń...

– Zapewniam, że potencjał ludzi zajmujących się pedagogiką, dydaktyką i psychologią jest w naszym kraju olbrzymi! Na uczelniach mamy wielu odpowiednio przygotowanych specjalistów.

– Dlaczego więc nie przekłada się to na edukacyjną praktykę?

– Dlatego właśnie, że nie ma tu pożądanego działania kapitału społecznego; większość edukacyjnych decyzji zapada na najwyższym, ministerialnym szczeblu, a wiele z nich powinno być domeną niższych społecznych organów, utworzonych z pomocą owych specjalistów po to, by mógł się toczyć otwarty, publiczny, ale konstruktywny spór. Uchroniłby nas on przed dziesiątkami błędów, które często popełniają – nawet w dobrej wierze – urzędnicy ministerstwa.

– Czyżby Pan Profesor głosił tezę, że w systemie polskiej edukacji zepsuto już tak wiele, że trudno będzie to naprawić, nawet reformą przeprowadzaną w najlepszej wierze?

– Wręcz przeciwnie, uważam, że naprawa jest możliwa, choć na jej pokoleniowe skutki trzeba będzie poczekać – jak to w edukacji – dość długo. Niestety, chyba zapomina się o tym, że teraz czeka nas przede wszystkim praca u podstaw, praca nad najprostszymi rozwiązaniami.

– Na przykład – jakimi?

– Gdy zakładamy ambitnie, że dzieci już od przedszkola mają się uczyć angielskiego, to zastanówmy się, jak ominąć barierę braku nauczycieli tego języka i nie traćmy kolejnych lat na ich szukanie. To przecież w Polsce wymyślono dobre sposoby realizacji tzw. wczesnej dwujęzyczności – rzecz polega na wykorzystaniu okazji do budowania kapitału społecznego, tym razem przez uczenie się języka razem z uczącą się go także panią przedszkolanką...

– W dzisiejszych polskich warunkach to chyba jednak niewykonalne, Panie Profesorze!

– To, że tak właśnie myślimy – że niczego nie da się zrobić – to właśnie efekt złej edukacji.

* * *

Dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT
Fizyk i pedagog, doktor habilitowany nauk społecznych, były dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji, profesor Wydziału Pedagogicznego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (ChAT).

2017-04-05 09:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: Stanisława Leszczyńska to wzór obrony życia

2024-04-18 16:33

[ TEMATY ]

Auschwitz

Stanisława Leszczyńska

Kard. Grzegorz Ryś

domena publiczna

Stanisława Leszczyńska (ok. 1935)

Stanisława Leszczyńska (ok. 1935)

Ona jest potężnym znakiem ratowania każdego życia. Świadczy o tym zdanie, które sama zapisała w swoim raporcie położnej z Auschwitz: «dzieci nie wolno zabijać». Tak o heroicznej postawie Stanisławy Leszczyńskiej opowiada kard. Grzegorz Ryś. Zakończył się diecezjalny etap procesu beatyfikacyjnego sługi Bożej. Wczoraj zebrane dokumenty dostarczono do watykańskiej Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.

Portatorowi akt, ks. dr. Łukaszowi Burchardowi, pomogli w tym kard. Konrad Krajewski, jałmużnik papieski, kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki, ks. prał. Krzysztof Nykiel - regens Penitencjarii Apostolskiej, ks. prał. Zbigniew Tracz - kanclerz Kurii Metropolitalnej Łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Ikona Nawiedzenia zawitała do parafii w Białej

17 kwietnia był kolejnym dniem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Tym razem Ikona Nawiedzenia trafiła do Białej koło Wielunia, gdzie została przywitana przez bp. Andrzeja Przybylskiego, bp. Jana Wątrobę oraz całą wspólnotę parafialną i zaproszonych gości.

Karol Porwich / Niedziela

CZYTAJ DALEJ

„Przysięga Ireny”. Zmieniaj świat swoją odwagą!

2024-04-19 08:14

[ TEMATY ]

film

Mat.prasowy

To prawdziwa historia oparta na faktach z życia Ireny Gut-Opdyke, która z narażeniem życia ratowała Żydów ukrywających się po likwidacji getta. To przejmująca opowieść o zachowaniu człowieczeństwa w nieludzkich czasach II wojny światowej.

Premiera w polskich i amerykańskich kinach już 19 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję