W projekcie Nowa Ziemia wzięło udział 4700 uczniów wszystkich typów szkół z Polski oraz 100 młodych z Włoch, a także 47 katechetów z archidiecezji wrocławskiej oraz diecezji sąsiadujących. Podjęły się go dwa podmioty: Centrum Rozwiązań Systemowych oraz fundacja Obserwatorium Społeczne. Jego celem było zwiększenie świadomości i wrażliwości młodych katolików oraz ich rodzin na zmiany klimatu, w oparciu o papieskie nauczanie – encyklikę papieża Franciszka „Laudato Si”. W efekcie projektu, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej (Climate-KIC), zespół CRS stworzył planszową grę strategiczną, a Obserwatorium Społeczne przygotowało scenariusze lekcji. W fazie testowania gry katecheci otrzymali zestaw 5 gier, wystarczający do przeprowadzenia rozgrywek na lekcji w klasie. Ta innowacja w metodyce nauczania religii przyniosła znakomite efekty, potwierdzone badaniem ewaluacyjnym projektu.
Szanuj las
Reklama
– Dostajecie w zarząd las – piękny, z rozłożystymi drzewami, który jest waszym źródłem utrzymania. Zarządzacie nim jako wspólnota – możecie wycinać drzewa i w ten sposób bogacić się. Waszym celem jest takie gospodarowanie lasem, by zapewnić byt wspólnocie i zapewnić przetrwanie lasu dla przyszłych pokoleń. W trakcie gry możecie rozmawiać i podejmować wspólnie decyzje – taki wstęp słyszą zazwyczaj uczniowie przed pierwszą turą rozgrywki w „Laudato Si”. W kolejnych rundach dochodzą nowe elementy rozbudowujące grę. Każdemu etapowi towarzyszą emocje, które pomagają utrwalić zamierzony efekt edukacyjny: – Gra spodobała się uczniom, zasady pojęli dość szybko. Problemy pojawiły się przy współpracy i próbach ograniczenia wycinki lasu przez jedną osobę z grupy. Padały ostre słowa, ale udawało się gasić te konflikty i przekuwać je na zrozumienie wzajemnej współpracy i odpowiedzialności – opisuje rozgrywki w IV klasie Grzegorz Zajączkowski, katecheta z SP w Żernikach Wrocławskich. – To prosta gra z potężnym przekazem – puentuje inna katechetka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
To (nie) tylko gra
Nierozważne wycinanie drzew dla korzyści majątkowych, jakie zwykle odbywa się w pierwszej rundzie gry, szybko ją kończy. Efekt, który w rzeczywistości oznaczałby porażkę, w tej grze jest jedynie doświadczeniem, które można przekuć na rozważne działania w kolejnych rundach. To działa jak odruchowe cofnięcie dłoni w zetknięciu z ogniem, które chroni przed poparzeniem. Zmusza do refleksji nad własnymi działaniami i ich konsekwencjami. – Wiedza, jaka zostaje w uczniach nie jest suchym przekazem twierdzeń, lecz wynika z własnych przemyśleń i odkryć graczy. Dlatego łatwiej ją zapamiętają i wykorzystają w prawdziwym świecie – mówią twórcy gry.
Za największy sukces, wykazany w ewaluacji, prowadzący projekt uznają przełamanie stereotypowego myślenia, że pojedynczy człowiek nie ma wpływu na swoje otoczenie. Wynika z niej, iż młodzi wierzą w sens konsekwentnych zachowań pojedynczych osób, upomnień braterskich i są gotowi wziąć odpowiedzialność za powierzone przez Boga dobro, jakim jest przyroda.
Gra oceniana bardzo wysoko żyje już swoim życiem. Można ją kupić przez Internet indywidualnie bądź dla szkoły, także w wersji angielskiej (powstają kolejne tłumaczenia). Jest wykonana profesjonalnie i estetycznie z materiałów pochodzących z Polski i bezpiecznych dla środowiska.