Reklama

Niedziela Częstochowska

Pod patronatem „Niedzieli”

Poetyckie krajobrazy ks. Jana Twardowskiego

Niedziela częstochowska 48/2016, str. 5

[ TEMATY ]

poezja

konkurs

ks. Jan Twardowski

Edyta Hartman/Niedziela

Laureat I miejsca Piotr Knapik (w granatowej koszuli) z Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie brawurowo wykonał wiersz pt. „Czas niedokończony”

Laureat I miejsca Piotr Knapik (w granatowej koszuli) z Gimnazjum nr 18
z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie
brawurowo wykonał wiersz pt. „Czas niedokończony”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod honorowym patronatem Andrzeja Kwapisza, starosty częstochowskiego, i Lidii Dudkiewicz, redaktor naczelnej Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie odbył się Powiatowy Konkurs Recytatorski Poetyckie Krajobrazy. 6. edycja imprezy poświęcona była poezji ks. Jana Twardowskiego, największego poety wśród kapłanów, którego 10. rocznica śmierci przypada w bieżącym roku (zmarł 18 stycznia 2006 r. w Warszawie). Motto imprezy stanowiły ponadczasowe słowa zaczerpnięte z wiersza księdza pt. „Jak źle”: „Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza – uśmiech”. Jak informują organizatorzy – Publiczna Biblioteka Pedagogiczna RODN „WOM”, tegoroczny konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem uczniów szkół gimnazjalnych, bo do tej grupy wiekowej jest on skierowany, a do zmagań finałowych zgłosiło się 23 gimnazjalistów. Ostatecznie rywalizowało 21 osób, reprezentujących 13 gimnazjów z terenu miasta i 8 z powiatu częstochowskiego.

Poziom wykonania i interpretacji tekstów, bez mikrofonu i materiałów audiowizualnych (pod uwagę brano: dobór repertuaru, stopień opanowania tekstu, artystyczną interpretację utworu, kulturę słowa i ogólne wrażenia artystyczne), był – co podkreślali zarówno organizatorzy, jak i jury w składzie: Beata Raczyńska, Agnieszka Grudzińska, Anna Kostrzewa, Irmina Młynarczyk, Tadeusz Luterek – bardzo wyrównany. Po naradzie jury postanowiło przyznać: I miejsce Piotrowi Knapikowi, uczniowi Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie za brawurowe wykonanie wiersza pt. „Czas niedokończony”; II miejsce ex aequo Wiktorii Nocoń z Gimnazjum w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Kochanowskiego w Aleksandrii za wiersz „Na Anioł Stróż” i Julii Matuszczyk z Gimnazjum w Zespole Szkół w Kłomnicach, która wykonała utwór „O firankach w stajni”; III miejsce przypadło Paulinie Musik z Gimnazjum w Woźnikach za wiersz „Powieszony, pomylony”, Joannie Migalskiej z Gimnazjum w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Przyrowie za interpretację „Listu do Matki Boskiej” i Beacie Kołodziejczyk z Publicznego Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. św. Józefa w Częstochowie za utwór „Dziękuję”.

Konkursowi przyświecało kilka celów, wśród nich m.in.: upamiętnienie i popularyzacja twórczości ks. Jana od Biedronki wśród młodego pokolenia odbiorców, rozwijanie zdolności recytatorskich, a co za tym idzie aktorskich uzdolnień młodzieży, upowszechnianie kultury języka polskiego oraz uwrażliwianie i zainteresowanie uczniów poezją, w tym religijną, a szerzej kulturą w ogóle. Patrząc na zaangażowanie młodych artystów, z pewnością zostały one osiągnięte. Wydarzenie miało miejsce 20 października br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-11-23 13:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mickiewicz poeta, patriota, romantyk...

Niedziela Ogólnopolska 51/2018, str. 20-21

[ TEMATY ]

poezja

Walenty Wańkowicz, „Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale”, 1827-28/de.wikipedia.org

„Bo serce nie jest sługa, nie zna, co to pany,
I nie da się przemocą okuwać w kajdany”.
Nie trzeba przypominać, kto jest autorem powyższych słów zaczerpniętych z „Pana Tadeusza”. O Adamie Mickiewiczu nigdy nie za wiele, tym bardziej że mija właśnie 200 lat od jego debiutu. W 1818 r. nasz wieszcz na łamach „Tygodnika Wileńskiego” opublikował utwór „Zima miejska”. Wiersz jest osobliwym zapisem zimowego pejzażu oraz rozrywek, którym oddawała się młodzież na początku XIX wieku. Dzieło napisane przez młodego studenta stało się zwiastunem jego późniejszego talentu. W tym pierwszym wierszu da się już zauważyć maestrię stylu. 24 grudnia 2018 r. natomiast będziemy obchodzić 220. rocznicę urodzin wieszcza

Pierwsze sygnały romantyzmu w Polsce zaczęły się pojawiać już przed 1795 r. Ostateczna utrata niepodległości wpłynęła na potrzebę zmiany roli literatury i w ogóle sztuki narodowej. Pierwsza połowa XIX wieku była zapowiedzią burzliwych walk i rewolucji. W Polsce to okres patriotycznych spisków i powstań. To czas dążeń społecznych. To lata walk chłopów o wyzwolenie, jak również czas nadziei i klęsk z lat 1831 i 1863. Toteż nieprzypadkowo umacnianie tożsamości narodowej stało się nadrzędnym zadaniem nie tylko piśmiennictwa w Polsce, ale w ogóle szeroko pojmowanej sztuki.
CZYTAJ DALEJ

Cztery tygodnie szansy

2024-11-26 14:11

Niedziela Ogólnopolska 48/2024, str. 3

[ TEMATY ]

edytorial

Margita Kotas

Bożena Sztajner

Skupmy się bardziej na czyszczeniu naszego wnętrza i na duchowym przygotowaniu na Boże Narodzenie niż na pucowaniu okien i szafek.

Powtarzalność jest jednym z rysów Kościoła. Jej rytm wyznaczają okresy roku liturgicznego. Wydarzenia, które dobrze już znamy. Tak dobrze, że potrafimy na nie zobojętnieć i przespać szansę. Powtarzalność to bicie serca Kościoła, potrafi jednak uśpić naszą czujność. To w nas, w naszym błędnym myśleniu, a nie w powtarzalności – rytmie życia Kościoła – tkwi wina. Winą jest bowiem i naiwnością nasze mylne przekonanie, że mamy przed sobą dużo czasu i jeszcze zdążymy go wykorzystać. Spójrzmy na Adwent, w który właśnie wchodzimy. Znów. Podobnie jak rok temu. Podobnie jak w przyszłym roku... Może w przyszłym roku wykorzystamy go lepiej, może znajdziemy czas, by coś w sobie zmienić, coś postanowić. A co, jeśli za rok kolejnej szansy już nie będzie, bo nas nie będzie?
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz 2025: przygotowanie Drzwi Świętych

W poniedziałek (2 grudnia) wieczorem, w Bazylice św. Piotra w Watykanie odbył się obrzęd „recognitio”. Jest to uroczysta ceremonia, podczas której sprawdza się, czy Drzwi Święte zamknięte podczas ostatniego Jubileuszu są nienaruszone i zapieczętowane, gotowe do ponownego otwarcia na nowy Rok Święty 2025.

Obrzęd „recognitio” rozpoczęła modlitwa kard. Maura Gambettiego – kustosza papieskiej bazyliki. Następnie wyważono ścianę, która zabezpieczała Drzwi Święte, wewnątrz świątyni. Wydobyto metalową skrzynkę, która była tam przechowywana od zakończenia ostatniego Roku Świętego – Jubileuszu Miłosierdzia w listopadzie 2016 roku. Znajduje się w niej klucz, który pozwoli na otwarcie Drzwi Świętych wieczorem 24 grudnia, a także klamki, pergamin potwierdzający ich zamknięcie oraz cegły i pamiątkowe medale Franciszka, Benedykta XVI i Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję