Reklama

BETEL - Zakupy z sercem - Deribie Mekanene

Uczcili jubileusz Chrztu Polski

2016-11-17 10:13

AJ
Edycja legnicka 47/2016, str. 6

Kacper Gąsiorowski i Cyprian Boćko
Mszy św. przewodniczył ks. Andrzej Jarosiewicz

Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski stał się wyjątkową okazją, by starostwo powiatowe w Bolesławcu zaangażowało instytucje edukacji powiatowej w przygotowanie uroczystości jubileuszowych dla mieszkańców Bolesławca i gmin powiatu bolesławieckiego.

Z tej okazji 4 listopada w Teatrze Starym w Bolesławcu odbyła się sesja, której adresatami byli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych powiatu bolesławieckiego. Gościem był muzyk i kompozytor ks. Jakub Bartczak z Wrocławia, który nawiązując do przeżywanego jubileuszu, wprowadził młodych słowem mówionym i śpiewanym w świat chrześcijańskiej kultury, której fundamentem jest sakrament chrztu. Ks. Kuba zaprezentował takie utwory jak: „Po prostu wierzę”, „Wolność”, „Panów Pan”, „Wiem, że jesteś” i wiele innych. Kapłan-raper zachęcił młodych, aby wraz z nim śpiewali proste, porywające i z jasno określonym przesłaniem refreny, które sprawiały, że Teatr Stary rozbrzmiewał wspólnym śpiewem.

Na scenie teatru rozstrzygnięty został także konkurs plastyczny i historyczny, a wręczone nagrody były radością dla tych, którzy zaangażowali swój talent w upamiętnienie 1050. rocznicy Chrztu Polski. Pracownia Młodzieżowego Domu Kultury w Bolesławcu przygotowała także spektakl pt. „Pieśń o średniowiecznych żakach”, która pomogła uczestnikom poznać początki chrześcijańskiej kultury w naszym narodzie.

Reklama

Wieczorem tego samego dnia w bolesławieckiej bazylice maryjnej pod przewodnictwem ks. prał. Andrzeja Jarosiewicza, rektora bazyliki, sprawowana była dziękczynna Eucharystia, podczas której dziękowano Bogu za wielki narodowy jubileusz.

W homilii ks. Andrzej powiedział m.in.: – Przyjęcie przez księcia Mieszka I chrztu było świadomym wyborem chrześcijaństwa dla całego państwa, powstałego na przestrzeni lat ze zjednoczenia wielu plemion. Chrzest i erygowanie niezależnego biskupstwa zrównały Polskę z chrześcijańskimi krajami Europy i związały z zachodnim kręgiem kultury chrześcijańskiej. Mieszko I stał się równy innym władcom chrześcijańskim, umocnił też swoją władzę. Pogańskie dotychczas plemiona zamieszkujące państwo Polan trzeba było ewangelizować, uczyć prawd wiary i zasad chrześcijańskiej moralności. Powstawały wspaniałe budowle sakralne, wznoszono nowe świątynie. Przy katedrach, parafiach i klasztorach, zakładano parafialne szkoły kształcące młodych. Klasztory i kościoły były też ośrodkami życia intelektualnego i artystycznego. Szerzenie się religii chrześcijańskiej sprzyjało rozwojowi całego duchowego bogactwa narodowej kultury.

Odnosząc się do współczesności ks. Andrzej przypomniał słowa papieża Franciszka: – Musimy rozbudzić pamięć naszego chrztu. Jesteśmy wezwani, by żyć naszym chrztem każdego dnia, jako rzeczywistością aktualną w naszym życiu. Jeśli udaje się nam iść za Jezusem i trwać w Kościele, pomimo naszych ograniczeń, słabości i grzechów, to dzieje się to jedynie ze względu na sakrament, w którym staliśmy się nowymi stworzeniami i zostaliśmy przyobleczeni w Chrystusa.

Podczas uroczystej liturgii poszczególne funkcje pełnili młodzi ludzie z różnych szkół miasta i powiatu pod czujnym okiem katechetki Marty Pankiewicz. Animację muzyczną zapewniła schola z LO nr 1 w Bolesławcu pod kierownictwem Moniki Mikołajczyk.

Po Mszy św., na zakończenie uroczystości, chór „Kamerton” Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Bolesławcu pod dyrekcją Aleksandra Samostrokowa, zaprezentował zgromadzonym krótki koncert pieśni religijno-patriotycznych, które nagrodzone zostały gromkimi oklaskami.

Tagi:
jubileusz Chrzest Polski

Konkurs „Chrzest 966”

2016-12-28 14:21

Karolina Pachnowska
Edycja toruńska 1/2017, str. 3

Karolina Pachnowska
Ks. prof. Dariusz Kotecki i dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35 Ewa Lerman wręczają nagrodę w kategorii 10-13 lat Markowi Rauchfleiszowi z Towarzystwa Salezjańskiego w Toruniu

W Szkole Podstawowej nr 35 w Toruniu 7 grudnia ub.r. odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród w konkursie „Chrzest 966” zorganizowanym przez nauczycieli religii i historii SP nr 35 w Toruniu. Zadaniem uczestników było wykonanie kompozycji literniczej ukazującej w oryginalny sposób hasło: „Chrzest 966”. Organizatorzy pragnęli uczcić ważne dla Polaków wydarzenie, jakim jest chrzest Polski, a także zachęcić uczniów i nauczycieli do aktywnego włączenia się w obchody rocznicy.

Nad konkursem „Chrzest 966” honorowy patronat objęli ks. prof. Dariusz Kotecki, dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, oraz Samorząd Studencki Wydziału Teologicznego.

Konkurs cieszył się wielką popularnością. Nadesłano 417 prac z ponad 30 szkół z Torunia i powiatu toruńskiego. Profesjonalne jury złożone z wykładowców Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika wyłoniło 36 zwycięzców w trzech kategoriach wiekowych, a 115 prac zostało wyróżnionych i umieszczonych na wystawie.

W gali udział wzięli nagrodzeni uczniowie wraz z opiekunami oraz honorowi goście: ks. prof. Dariusz Kotecki, dziekan Wydziału Teologicznego UMK, poseł Tomasz Lenz, Katarzyna Banaszak, która przybyła z ramienia posła Iwony Michałek, ks. Zbigniew Łukasik, proboszcz parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy, oraz wszyscy, którzy swoim działaniem wspomogli organizację konkursu.

Ks. prof. Dariusz Kotecki przypomniał wszystkim zebranym na uroczystości, jak ważna dla nas Polaków jest tożsamość narodowa, a także regionalna. Zwrócił uwagę na to, że choć żyjemy w czasach innowacyjności, to nigdy nie powinniśmy zapominać o pielęgnowaniu żywej pamięci narodowej.

Po rozdaniu dyplomów i nagród zebrani goście obejrzeli wystawę pokonkursową, którą można zwiedzać do 27 stycznia w Szkole Podstawowej nr 35 w Toruniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Katecheci wychowawcami w szkole? - pomysł MEN

2018-02-24 12:57

lk / Warszawa (KAI)

Katecheci mogliby być powoływani na wychowawców klas - tak przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia MEN ws. warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Resort przesłał projekt do konsultacji Kościołom i związkom wyznaniowym.

Piotr Jaskólski
Każdy kleryk IV roku obowiązkowo odbywa praktyki w szkole podstawowej i gimnazjum

W dotychczasowym stanie prawnym powoływanie katechetów na wychowawców klas nie było to możliwe. Przepis uniemożliwiający powierzenie takich obowiązków nauczycielowi religii został wprowadzony w 1992 r., gdy katechetami w szkołach, w zdecydowanej większości, byli księża i siostry zakonne. Obecnie, zwłaszcza w większych miejscowościach i miastach, religii uczą także świeccy katecheci, często zatrudnieni w szkole także jako nauczyciele innych przedmiotów.

"Na potrzebę zmiany przepisu w tym zakresie wielokrotnie wskazywali przedstawiciele kościołów i innych związków wyznaniowych prowadzących nauczanie religii w szkołach. Kwestia ta jest także poruszana w interpelacjach poselskich oraz w zapytaniach kierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zarówno przez dyrektorów szkół, nauczycieli religii, jak i rodziców" - czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji rozporządzenia MEN.

"W obecnych realiach organizacji pracy szkół zdarza się bowiem, że nauczyciel religii (uczący także innych przedmiotów) jest jedynym nauczycielem, któremu nie powierzono wychowawstwa w szkole, mimo takiej potrzeby i oczekiwania np. ze strony rodziców" - wyjaśnia resort edukacji.

MEN proponuje ponadto, aby zasady oceniania z religii i etyki były ustalone według skali ocen określonej w statucie szkoły, a nie według skali ocen przyjętej w danej klasie. "Wewnątrzszkolny system oceniania jest dokumentem spójnym, obowiązującym wszystkich uczniów w szkole i powinien również określać zasady oceniania uczniów z religii/etyki" - tłumaczy ministerstwo.

Projekt rozporządzenia MEN przewiduje wprowadzenie przepisów przejściowych. Chodziłoby o umożliwienie dostosowania statutów szkół, w kwestii oceniania nauki religii i etyki, do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu oraz zastosowania ich także w istniejących jeszcze szkołach poprzedniego ustroju szkolnego, czyli w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz klasach tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu.

Według informacji przekazanych KAI przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, w roku szkolnym 2017/2018 religii w polskich szkołach uczy łącznie 31 tys. 353 katechetów: 18 tys. 349 osób świeckich, 9753 księży diecezjalnych, 2228 sióstr zakonnych, 1006 zakonników oraz 17 diakonów i alumnów.

Podstawy prawne funkcjonowania katechezy w szkole regulują Konstytucja RP (art. 53 ust. 4), Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską (art. 12), ustawa o systemie oświaty z 1991 r. (art. 16), rozporządzenie MEN z 1992 r. oraz znowelizowane porozumienie między MEN a KEP ws. kwalifikacji nauczycieli religii z 2016 r.

Te akty prawne są analogiczne do rozwiązań dotyczących innych wyznań. W polskim systemie oświatowym jest 27 rodzajów lekcji religii, ponieważ każdy związek wyznaniowy ma prawo do organizowania własnego nauczania religii i część z tych związków z tego korzysta.

Od strony kościelnej nauczanie jest regulowane przepisami prawa kanonicznego oraz uchwałą KEP z 2001 r., zwaną Dyrektorium Katechetycznym Kościoła Katolickiego.

Lekcje religii w szkole organizowane są zatem we współpracy dwóch płaszczyzn: kościelnej i szkolnej. Każdy z tych podmiotów ma inne zadania.

Kościół jest odpowiedzialny za treść nauczania religijnego, zatwierdza programy i podręczniki. Określa, które cele i zadania szkoły winny być realizowane na lekcjach religii, wśród których jest m.in. ewangelizacja. Podejmuje też nadzór merytoryczny nad tymi lekcjami, wreszcie kieruje nauczycieli religii do pracy w konkretnych placówkach oświatowych.

Szkoła natomiast włącza nauczyciela religii w realizację planu wychowawczego i dydaktycznego placówki, stosuje rygory organizacyjne wobec lekcji religii, właściwe dla ogółu przedmiotów i nauczycieli.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r., w publicznych przedszkolach i szkołach organizuje się naukę religii na życzenie rodziców. Po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii lub etyki decydują uczniowie. Choć decyzję w sprawie uczęszczania na te lekcje można zmienić, to wymaganie składania pisemnych deklaracji co roku nie jest wymagane.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Franciszek apeluje o natychmiastowe zaprzestanie przemocy w Syrii

2018-02-25 19:51

KAI

Ze stanowczym apelem o natychmiastowe zaprzestanie przemocy i zapewnienie dostępu do pomocy humanitarnej w Syrii zwrócił się Franciszek podczas niedzielnej modlitwy Anioł Pański w Watykanie.

epa/facebook/Marcin Schmidt

"W tych dniach moje myśli często biegną do ukochanej i udręczonej Syrii, gdzie na nowo wybuchła wojna, szczególnie we wschodniej Gucie. Luty bieżącego roku był jednym z najbardziej gwałtownych w ciągu siedmiu lat konfliktu: setki tysięcy ofiar cywilnych, dzieci, kobiety, osoby starsze; uderzono w szpitale; ludzie nie mogą zapewnić sobie żywności ... Wszystko to jest nieludzkie.

Nie można zwalczać zła innym złem. Dlatego zwracam się ze stanowczym apelem o natychmiastowe zaprzestanie przemocy, zapewnienie dostępu do pomocy humanitarnej: żywności i lekarstw oraz ewakuację rannych i chorych - powiedział Franciszek i wezwał do chwili modlitwy, po czym odmówiono "Zdrowaś Mario".

Według ostatnich doniesień w sobotę we Wschodniej Gucie podczas bombardowań przez reżimowe siły syryjskie tego bastionu islamskich rebeliantów pod Damaszkiem zginęło 21 osób. W sumie w ciągu ostatniego tygodnia w wyniku bombardowań w tym regionie zginęło 492 cywili, w tym 116 dzieci i 64 kobiety.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem