Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Echa Światowych Dni Młodzieży

Nowe pokolenie

2016-09-29 08:52

Anna Artymiak
Edycja lubelska 40/2016, str. 6-7

Katarzyna Artymiak
Czuwanie przy relikwiach bł. Piera G. Frassatiego

Wiara to zadanie – takie wyzwanie postawił papież Franciszek młodzieży podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Ojciec Święty przekazał młodym „DoCat”, katechizm katolickiej nauki społecznej, oraz zaprosił do włączenia się w akcję „One milion for the Pope”

By Światowe Dni Młodzieży nie były jedynie miłym wspomnieniem, ale przede wszystkim impulsem do nowego, głębszego życia chrześcijańskiego warto przypomnieć ten projekt w czasie, kiedy młodzież rozpoczęła już rok szkolny, a wiele młodych ludzi rozpoczyna nowy etap w życiu: studia lub pracę. Sam projekt ma związek z Lublinem. Polską edycję sprawdził i zatwierdził ks. prof. Janusz Lekan z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a grupa młodzieży z Filipin, odpowiedzialna za promocję „DoCat-a”, pod przewodnictwem bp. Roberto Calara Mallari gościła w lipcu w Lublinie i Chełmie.

Katechizm dla młodych

„DoCat” jest kontynuacją katechizmu „YouCat”, który został przekazany młodzieży przy okazji ŚDM w Madrycie w 2011 r., i którego zadaniem było przybliżenie młodzieży prawd wiary. Choć ponownie książkę tworzył zespół z archidiecezji wiedeńskiej pod przewodnictwem kard. Christopha Schoenborna, w promocję projektu mocno zaangażowali się Filipińczycy. – Zaraz po ogłoszeniu „Youcata” w Madrycie jeden z moich księży stworzył account na Facebooku i powstały grupy dyskusyjne. Po pewnym czasie zobaczył, że są tysiące osób – mówił bp Calara. – Rok później mieliśmy kongres nt. „YouCat-a”. Poza tym w mojej diecezji działa program regionalny czytania „YouCat-a” i dyskutowania treści. Youcat Germany zobaczył, że coś się u nas dzieje, dlatego zaprosił nas do współpracy – wyjaśniał gość z Filipin.

Z wizytą w Lublinie

Przyjazd młodzieży na ŚDM nie ograniczał się tylko do Krakowa; podróżując z tak daleka, uczestnicy spotkania z papieżem Franciszkiem postanowili poznać ojczyznę św. Jana Pawła II, by – jak podkreślał bp Calara – „wejść w atmosferę jego życia”. Podczas pobytu w Polsce Ksiądz Biskup mówił: – Wierzę, że papież Jan Paweł II jest bardzo szczęśliwy i jest obecny pośród nas. Teraz doskonale rozumiem, dlaczego wybrał na zawołanie słowa „Totus Tuus”. My najpierw odwiedziliśmy Matkę Bożą Częstochowską, następnie zostaliśmy przyjęci w Lublinie i doświadczamy gościny w rodzinach. Choć jesteśmy w obcym kraju, to czujemy się jak w domu. Św. Jan Paweł II jest prawdziwą inspiracją dla młodych ludzi. Kochał ich i wiedział, co potrafią. Ważne jest, by ten dar Jana Pawła II, który otrzymał Kościół, nadal nas inspirował i towarzyszył w pracy z młodzieżą. Goście z Filipin zwiedzili KUL i lubelską katedrę; włączyli się w czuwanie przy relikwiach bł. Piera Giorgio Frassatiego w bazylice Ojców Dominikanów. Zatrzymali się w parafii pw. Dobrego Pasterza, a biskup poprosił o nocleg na terenie parafii razem z młodymi.

Reklama

Przewodnik po życiu

„Docat. Co robić?” to swoisty przewodnik chrześcijański po współczesnym świecie, który w formie pytań i odpowiedzi przedstawia katolicką naukę społeczną. Nazwa „DoCat” łączy angielskie słowa „to do” – robić i „catechism” – katechizm. Książka, jak wyjaśnia ks. prof. Janusz Lekan, „pomaga młodemu człowiekowi zrozumieć przemiany w dzisiejszym świecie i podejmować odpowiedzialność za ten świat, przejmować sztafetę pokoleń. Pokazuje, iż wszystko, co dzieje się w świecie, a także rozwiązanie problemów można odczytać w świetle Ewangelii”. – Młody człowiek stroni od szeroko rozumianej polityki, ale jednocześnie jest wrażliwy na ludzką biedę i gotowy do pomocy, podejmuje różnego rodzaju wolontariat. Książka „DoCat” stanowi dla niego bardzo podręczne i praktyczne narzędzie, aby wejście w dorosły świat wiary, czyli własnej odpowiedzialności, nie pominęło życia publicznego i niezbędnej w nim obecności ludzi wierzących. Praktycznie pozwala młodemu człowiekowi zrozumieć, iż być wierzącym i być czynnie obecnym w świecie nie jest czymś sprzecznym, a wręcz pożądanym – wyjaśnia Ksiądz Profesor.

Przemiana świata

Zdaniem bp. Calara „«DoCat» to wyzwanie do szczególnej wrażliwości na cierpienia ludzi. Przede wszystkim teraz, kiedy obchodzimy Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia, chce uwrażliwić młodych ludzi na rzeczywistość biedy na świecie, ludzi chorych i ludzi niepełnosprawnych, a także uczy reagować na tę rzeczywistość”. Czytelnika może zaskoczyć tym, iż w całej idei nie chodzi o jakiś aktywizm, ale o to, że wszelka zmiana świata rozpoczyna się od zmiany serca człowieka.

– Najpierw przemiana rozpoczyna się od nas, potem zmieniamy społeczeństwo, Kościół i świat. Mamy pewne projekty, ale one się zaczynają i kończą, najważniejsza jest wewnętrzna przemiana – podkreślał Jonathan, uczestnik programu „One milion for the Pope. Be part of the Pope’s dream” (Jeden million dla Papieża. Stań się częścią marzenia Papieża). Akcja stanowi odpowiedź na papieskie słowa ze wstępu, w którym wyraża pragnienie, by znalazł się jeden milion młodych chrześcijan, którzy będą „społeczną nauką na nogach” oraz zaprasza do poznania treści książki, przemiany serca i zaangażowania się w swoim środowisku. – Jest to symboliczna liczba, chodzi o nowe pokolenie ludzi młodych, którzy będą postępować według katolickiej nauki społecznej. W pewien sposób mamy rozpocząć przemianę świata, czego teraz bardzo potrzeba. Papież pokłada nadzieję w młodych ludziach, dlatego przekazuje nam „DoCat” – wyjaśnia Jonathan.

Chrześcijańska rewolucja

Przy okazji projektu cytowane jest zdanie papieża Franciszka, iż „chrześcijanin, który w dzisiejszych czasach nie jest rewolucjonistą, nie jest chrześcijaninem”, które może szokować. – To zdanie papieża Franciszka współbrzmi z jego słowami ze ŚDM z Krakowa – komentuje ks. prof. Janusz Lekan. – Z różnych powodów również do wiary przenosi się postawę konsumpcjonizmu i wygody, nastawienia na jakieś konieczne minimum. Papież zaś mówi, że idąc przez życie, trzeba pozostawić ślad. A to nie dzieje się przez siedzenie na kanapie. Ma to być rewolucja miłości i sprawiedliwości, czyli najpierw proces nawracania własnego serca (to rewolucja w rozumieniu Jezusa!), a jednocześnie współodpowiedzialność za sprawiedliwość we współczesnym świecie. Nie może to być ślepa rewolucja, stąd potrzebna jest niezbędna wiedza. „DoCat” daje młodzieży taką właśnie podstawową wiedzę w kwestii katolickiej nauki społecznej. Brak wiedzy z tego zakresu prowadzić może do wykorzystywania młodych ludzi przez różne ideologie, co dzieje się w wielu obszarach – wyjaśnia Ksiądz Profesor.

Tagi:
ŚDM w Krakowie

Komunikat dot. rejestracji Polaków na ŚDM w Panamie

2018-02-13 11:22

abd / KBO ŚDM / Warszawa (KAI)

W najbliższych tygodniach Krajowe Biuro Organizacyjne ŚDM uruchomi system rejestracyjny dla Polaków wybierających się na ŚDM w Panamie. Wspólna rejestracja wszystkich Polaków ma pomoc w koordynacji wyjazdu i sprawnym przepływie informacji pomiędzy polskimi uczestnikami i gospodarzami spotkania.


Publikujemy treść komunikatu dot. rejestracji na ŚDM, przygotowanego przez Krajowe Biuro Organizacyjne ŚDM.

Rejestracja Polaków ŚDM 2019 - aktualizacja

W dniu 11 lutego 2019 r. Papież Franciszek jako pierwszy pielgrzym zarejestrował się na ŚDM Panama 2019. W porozumieniu z Komitetem Organizacyjnym ŚDM Panama 2019 publikujemy zasady rejestracji grup polskich.

Polskie grupy obowiązuje następująca procedura rejestracji na ŚDM Panama 2019:

1. Zgłoszenie grupy do koordynatora diecezjalnego

2. Założenie profilu w polskim systemie rejestracyjnym przez Organizatora Grupy (potrzebne dane to: imiona, nazwiska, adresy e-mail i nr telefonów Organizatora i Zastępcy Organizatora Grupy)

UWAGA: Polski system rejestracyjny zostanie uruchomiony w najbliższych tygodniach. Próby rejestracji w systemie panamskim bez wcześniejszej rejestracji w systemie polskim będą generowały dodatkowe niepotrzebne trudności i konieczność ponownej rejestracji.

3. Na podstawie danych wprowadzonych do polskiego systemu rejestracyjnego zostanie założone konto grupy w systemie panamskim, o czym Organizatorzy grupy zostaną poinformowani mailem zawierającym dane do logowania do systemu panamskiego.

4. Jeśli Organizator grupy w polskim systemie rejestracyjnym wybierze diecezję na Dni w Diecezjach, grupa zostanie zgłoszona do odpowiedniej diecezji, a Organizator, również drogą mailową, skontaktowany bezpośrednio z koordynatorem w wybranej diecezji.

Wiek uczestników:

18-35 lat - standardowy wiek uczestnika grupy - pielgrzyma

Przypadki szczególne:

a) 15-18 lat - wymagana jest zgoda organizatora grupy (organizator ma prawo, bez podania przyczyn, odmówić zapisania do grupy) oraz zgoda prawnych opiekunów. Zgoda ta musi zawierać wskazanie opiekuna na czas pielgrzymki, który musi mieć ukończone 18 lat, być tej samej płci co podopieczny. Opiekunem nie moze być organizator lub zastępca organizatora grupy, ksiądz ani siostra zakonna.

b) Poniżej 15 lat - nie rekomendujemy udziału osób poniżej 15 roku życia

c) Powyżej 35 lat - o zapisie do grupy decyduje organizator grupy. Dla takich osób mogą obowiązywać inne warunki uczestnictwa oraz inne koszty udziału.

Ważne: Organizator grupy podejmuje ostateczną decyzję o zapisie danej osoby na ŚDM Panama 2019

Pytania dotyczące rejestracji można przesyłąć na adres rejestracja@sdm.org.pl

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Kraków-Mogiła: powstaje Muzeum Duchowości i Kultury Cystersów

2018-02-20 07:00

led / Kraków (KAI)

W opactwie cystersów w Krakowie-Mogile powstaje Muzeum Duchowości i Kultury Cystersów wraz z biblioteką gromadzącą unikatowy księgozbiór. Obecnie zakończył się pierwszy etap budowy muzeum. Powstałe w 1222 r. w stylu romańsko-gotyckim opactwo jest dziś uznawane za jeden z najwybitniejszych zabytków sakralnych w Małopolsce.

Janusz Pasik
Opactwo Cystersów w Mogile

Muzeum Duchowości i Kultury Cystersów oraz Biblioteka powstają w dawnym pałacu opackim i tzw. przeoracie. Obecnie zakończył się pierwszy etap budowy, który polegał na pracach rozbiórkowo - konstrukcyjnych i budowie systemu osuszania zewnętrznego. Teraz przygotowywany jest przetarg na drugą część realizacji obejmującą prace budowlane wewnątrz i na zewnątrz budynku. Otwarcie muzeum i biblioteki zaplanowano na koniec 2019 r.

- Muzeum Duchowości i Kultury Cystersów w Mogile będzie obiektem wyjątkowym w skali kraju i Europy. Będzie miejscem nie tylko krzewienia kultury i tradycji cystersów, ale także edukacji historycznej mieszkańców parafii i turystów, którzy z całego świata przyjeżdżają, by pomodlić się przed wizerunkiem Chrystusa Ukrzyżowanego. Dlatego przy projektowaniu muzeum szczególny nacisk został położony na czasy współczesne. Okres budowy Nowej Huty i losy jej mieszkańców są nierozerwalnie związane z istnieniem opactwa - o. Wincenty Zakrzewski OCist, proboszcz parafii i kustosz sanktuarium w Mogile. - Prace archeologiczne przyniosły wiele cennych odkryć, które poszerzają wiedzę na temat średniowiecznych początków lokowania cystersów w Mogile i są także potwierdzeniem wyjątkowej wiedzy ówczesnych zakonników, która znacząco wybiegała poza współczesne wyobrażenia o czasach średniowiecza – podkreślił.

Muzeum będzie składać się z trzech pomieszczeń ekspozycyjnych w piwnicach (piec hypokaustyczny, komora przypiecowa, przepust młynówki). W przyziemiu, czyli dawnej kuźni, przygotowane zostaną cztery sale ekspozycyjne i pomieszczenia techniczne, a w parterze dziewięć sal ekspozycyjnych. Prace archeologiczne w tych pomieszczeniach pozwoliły odkryć kanały, zapomnianą klatkę schodową i piec hypokaustyczny, który już w średniowieczu działał jak współczesne centralne ogrzewanie. To średniowieczne urządzenie grzewcze stanie się elementem ekspozycji muzealnej. Włączona zostanie w nią także późnogotycka klatka schodowa, którą odkryli badacze.

W muzeum prezentowane będą unikatowe zabytki pochodzące z księgozbioru mogilskiego opactwa. Wśród nich będzie m.in. cenny rękopis, zachowany w niezmienionej formie, datowany na 1477 rok, który zawiera teksty wykładów prowadzonych w XV w. na Akademii Krakowskiej przez cystersów. Będzie można podziwiać także XV-wieczny inkunabuł autorstwa Mikołaja z Błonia - „Sacramentale”. Egzemplarz ten został wydrukowany we Wrocławiu, niecałe 25 lat po wynalezieniu druku przez Jana Gutenberga.

Unikat na skalę światową stanowi księga zawierająca XVII-wieczne zapisy nutowe, oprawione w pergamin. Zostały one wydane w Trewirze w 1627 r. przez Joannisa Donfridi. Ten starodruk muzyczny, a częściowo też rękopis to głównie wielogłosowe pieśni maryjne. Do naszych czasów dotrwały tylko trzy egzemplarze księgi: jeden w paryskiej bibliotece narodowej, drugi w Monachium, trzeci - właśnie w opactwie w Mogile.

Na wystawie znajdą się także dzieła sztuki sakralnej, naczynia liturgiczne, obrazy oraz cenne szaty liturgiczne pochodzące z XVII, XVIII i XIX w. i wiele innych pamiątek, które na przestrzeni wieków zgromadzili cystersi. Opowieść o cystersach będą ilustrować m.in. dokumenty klasztorne sprzed około 800 lat. Tematem wystawy będzie duchowość i kultura zakonu cysterskiego. Zwiedzający dowiedzą się też o fenomenie cystersów jako organizacji, która przysłużyła się rozwojowi cywilizacji w Europie. Ukazane zostaną dzieje opactwa w Mogile od jego fundacji aż po czasy współczesne i historia wizerunku Chrystusa Ukrzyżowanego z sanktuarium mogilskiego.

Równolegle z muzeum powstaje biblioteka, która pomieści zbiory dwóch bibliotek klasztornych, znajdujących się obecnie w pomieszczeniach niemożliwych do zabezpieczenia przeciwpożarowego, co stanowi zagrożenie zarówno dla zbiorów jak i dla klasztoru. Biblioteka składać się będzie m.in. z czterech magazynów bibliotecznych. Utworzenie dobrze wyposażonej, ogólnodostępnej czytelni pozwoli na korzystanie ze zbiorów, które nie są wypożyczane.

W nowym muzeum nie zabraknie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Makieta zabudowań klasztornych wykonana zostanie w postaci wydruku 3D z masy ceramicznej, a specjalne urządzenia pozwolą na podświetlanie modeli tak, by zobaczyć, jak wyglądało codzienne życie za klasztornym murem o różnych porach dnia i roku. Powstanie także opacki ogród ziołowy, a w nim znajdą się rośliny znane z zielnika sprzed kilkuset lat.

Utworzenie Muzeum Cystersów w Mogile wraz z rewaloryzacją otoczenia będzie kosztować 8 mln zł. Prace są współfinansowane z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 oraz z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa w zakresie projektów kluczowych. Muzeum w zabytkowych wnętrzach ma być gotowe do końca 2019 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bp Bronakowski: polskość nie może kojarzyć się z pijaństwem

2018-02-20 20:04

jk / Toruń (KAI)

- Kościół nie walczy z alkoholem, ale o godność człowieka. Polskość nie może kojarzyć się z pijaństwem - mówił bp Tadeusz Bronakowski na rozpoczęcie ogólnopolskiej konferencji pt. „Wolni w Chrystusie” zorganizowanej w Toruniu w dniach 20 i 21 lutego przez Zespół Komisji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości, Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej oraz Fundację Rozwoju Polski. Konferencja przybliża i promuje ogłoszony 13 lutego w Warszawie „Narodowy Program Trzeźwości”.

Katarzyna Cegielska
Bp Tadeusz Bronakowski

Konferencję „Wolni w Chrystusie” rozpoczęto Mszą św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Bronakowskiego sprawowaną w sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu.

Część wykładową, która odbyła się w Auli WSKSiM w Toruniu rozpoczął bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu Komisji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości, która „w roku jubileuszu stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę, w trosce o trzeźwość, która jest fundamentem wolności osobistej i narodowej, jako dar i zadanie Narodowego Kongresu Trzeźwości, wszystkim rodakom w kraju i za granicą” ogłosiła Narodowy Program Trzeźwości (NPT). - Kościół nie walczy z alkoholem, ale o godność człowieka. Polskość nie może kojarzyć się z pijaństwem - podkreślił na wstępie bp Bronakowski i zauważył, że NPT jest swoistą syreną alarmową mającą wybudzić społeczeństwo ze szkodliwego snu. Ma być przyczynkiem do dyskusji oraz wołaniem o mobilizację społeczną.

O realizacji NPT w polskich parafiach i wśród Polaków za granicą opowiadał ks. prof. KUL dr hab. Piotr Kulbacki. Prelegent zwrócił uwagę na to, że proponowany program jest długofalowy, obliczony na okres jednego pokolenia, gdyż ma na celu „trwałe przekształcenie kultury i zmianę postaw”. Przybliżył także kilka aspektów akcji „Nie piję, bo kocham”, która propaguje m.in. dobrowolną abstynencję i przypomina o okresach szczególnej intensyfikacji działań pro abstynenckich w Kościele, jakimi są np. Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu, Wielki Post, czy miesiąc sierpień. Podkreślił również, że rolą NPT jest ożywienie prac trzeźwościowych na poziomie diecezji i parafii, a co za tym idzie - zwrócenie się w kierunku rodziny, która jest podstawowym miejscem do wychowania w trzeźwości.

Kolejny temat w telekonferencji przybliżył ks. dr Marek Dziewiecki, który skupił się na zdefiniowaniu pojęć wolność i trzeźwość oraz przedstawił alkoholizm jako zjawisko występujące w sferze psychologicznej, społecznej i duchowej funkcjonowania człowieka.

Ks. dr Marek Dziewiecki podkreślał, że wolność została dana człowiekowi po to, by mógł kochać. W tym kontekście należy patrzeć w sposób szeroki na trzeźwość, która jest wolnością w myśleniu, przeżywaniu emocjonalnym, podejmowaniu decyzji i budowaniu więzi z Bogiem, samym sobą i drugim człowiekiem. Alkoholizm niszczy te wszystkie wymiary wolności.

Agonią człowieka uzależnionego jest zranienie w wolności przyjmowania miłości – alkoholik nie chce przyjmować miłości, bo ten, kto kocha, stawia wymagania. W efekcie uzależniony zatraca zdolność wrażliwości na cierpienie kochających i używa wolności, by od tej miłości uciekać. – Tu nie wystarczą tłumaczenia, że umiera na raty – podkreślał ks. dr Dziewiecki. Jedynym ratunkiem jest cierpienie własne, czyli pozostawienie uzależnionego z wszelkimi konsekwencjami jego postępowania tak, by miał szansę powiedzieć sobie „zmieniam się albo umieram”.

Jako dar i zadanie NPT przedstawił prof. nzw. dr hab. Krzysztof Wojcieszek, który podkreślał, że obecne pijaństwo w Polsce jest spuścizną historii naszego kraju. Badania pokazują, że wyraźnie rosło od lat 50-tych XX wieku, czyli w czasie ustroju totalitarnego. Nie ma też większego znaczenia fakt, że aktualnie w Polsce funkcjonują jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących trzeźwości, bowiem 200 lat zaborów wykształciło w Polakach wewnętrzny sprzeciw wobec prawa i mimo, że surowe, nie jest przestrzegane np. 75% osób łamie zakaz sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.

– Potrzeba środowiskowego wzmocnienia działania prawa – mówił prof. Wojcieszek. NPT w takim ujęciu jawi się jako dar i szansa na wyjście z tzw. „grzechu cudzego”, który dominuje w alkoholizmie jako cudze niedopatrzenie, brak reakcji, czy złe wzorce i w efekcie wepchnięcie kogoś w dramat uzależnienia. Prelegent podkreślił, że przyjęcie takiego daru stawia określone wymagania przed społeczeństwem, gdyż skłania po pierwsze do promocji NPT, a następnie wprowadzania go w życie najlepiej poprzez jeden dobrze wybrany projekt praktyczny do realizacji rocznej.

Prelegenci podkreślali, że Kościół – kapłani i świeccy, głównie ci zaangażowani w życie ruchów i wspólnot, są szczególnie powołane do realizacji tego programu, gdyż spojrzenie na alkoholizm tylko w kategoriach choroby jest spłaszczeniem problemu i pominięciem sfery duchowej i sumienia. Jak zaznaczyli prelegenci, jednym z wymiarów alkoholizmu jest zaprzeczanie jego istnienia oraz bycie współuzależnionym, co z kolei, mimo cierpienia, blokuje chęć zmian.

Druga część ogólnopolskiej konferencji „Wolni w Chrystusie” odbędzie się 21 lutego w Auli WSKSiM w Toruniu. Poruszone zostaną m.in. kwestie uzależnienia behawioralnego, czy kosztów uzależnień.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem