Reklama

Niedziela Kielecka

Anima Mundi – wydarzenie artystyczne

Niedziela kielecka 21/2016, str. 2

[ TEMATY ]

festiwal

TD

„Msza polska według ks. Twardowskiego” w kościele św. Wojciecha

„Msza polska według ks. Twardowskiego” w kościele św. Wojciecha

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi” siedmioma wspaniałymi koncertami, które odbyły się w wypełnionych po brzegi kościołach, potwierdził swoją rangę. Tłumy melomanów, artyści – mistrzowie w swoim fachu, atmosfera sztuki i sacrum złożyły się na autentyczne muzyczne wydarzenie wiosennego sezonu. 27. edycja festiwalu trwała od 24 kwietnia do 21 maja.

Inauguracja festiwalu miała miejsce w kościele św. Karola Boromeusza na Karczówce, gdzie odbył się koncert muzyki barokowej Ameryki Łacińskiej „Un Camino Musical”. – To muzyka nieczęsto prezentowana, ale bardzo żywiołowa, niezwykle plastyczna, wspaniale łącząca klasyczną muzykę sakralną z tradycjami muzycznymi Peru, Boliwii czy Meksyku – komentuje wydarzenie Magdalena Kusztal – dyrektor Kieleckiego Centrum Kultury, które jest organizatorem festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Za jedno z najważniejszych wydarzeń festiwalowych organizatorzy uważają, i ze wszech miar słusznie, koncert w kościele św. Wojciecha, czyli „Mszę polską według ks. Twardowskiego” Hadriana Filipa Tabęckiego w doskonałym wykonaniu.

Legendarne już oratorium, skomponowane w 1998 r. przez Hadriana Filipa Tabęckiego na podstawie poezji ks. Jana Twardowskiego i łacińskie teksty liturgiczne, zabrzmiało w Kielcach w nowej instrumentacji i mistrzowskiej obsadzie. Monumentalną muzykę dopełniały niezapomniane recytacje śp. Krzysztofa Kolbergera, pochodzące z płytowego nagrania „Mszy polskiej”, dokonanego przez Polskie Radio. Sam ks. Twardowski bardzo starannie dobierał teksty. Wśród wykonawców dzieła znaleźli się: obsypany nagrodami Fryderyka, wiodący w kraju sekstet wokalny „proMODERN”, kwintet smyczkowy „New Art. Ensemble” i zespół „Kameleon”.

6 maja w kieleckim kościele garnizonowym miłośnicy muzyki sakralnej mogli posłuchać pieśni maryjnych z całego świata, które zaprezentował Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Były to pieśni kompozytorów: z Polski, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Austrii, Rosji, Norwegii. Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych, o bardzo obszernym repertuarze.

Reklama

8 maja w Diecezjalnym Sanktuarium Miłosierdzia Bożego przed kielecką publicznością zaprezentowali się ukraińscy artyści z orkiestry kameralnej „Wirtuozi Lwowa” oraz chóru kameralnego „Jewczin” z repertuarem muzyki sakralnej. 15 maja na organach kościoła pw. św. Jadwigi w Kielcach, utwory Jana Sebastiana Bacha i Marco Bossiego zagrał włoski organista Mario Ciferri, a 20 maja w seminaryjnym kościele Trójcy Świętej przed kielecką publicznością kompozycje Paula Hindemitha, Franciszka Liszta oraz J.S. Bacha zagrała pochodząca z Kazachstanu Greczynka Joanna Solomonidou.

Na zakończenie festiwalu – akcent niezwykły, związany ze średniowieczną mistyczką św. Hildegardą. Misterium „Ordo Virtutum” Hildegardy z Bingen – w wykonaniu zespołu „Flores Rosarum”, w miejscu równie niezwykłym pod względem sacrum i ducha średniowiecza – w bazylice na Świętym Krzyżu, stało się prawdziwym ukoronowaniem tegorocznych koncertów. Zespół wokalny „Flores Rosarum” powstał w 2006 r. z fascynacji nad muzycznym dorobkiem św. Hildegardy, a założyła go s. Susi Ferfoglia. Zespół skupia profesjonalne śpiewaczki zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi.

Festiwal „Anima Mundi” narodził się w Kielcach z inicjatywy prof. Jerzego Rosińskiego (1927 – 2008) – wieloletniego organisty katedralnego, kompozytora i animatora kultury. Festiwal na stałe wpisał się w muzyczne kalendarium miasta, ma swoich wiernych fanów, których wciąż przybywa.

Patronat nad wydarzeniem objął bp Jan Piotrowski.

2016-05-19 13:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwal w roku jubileuszu

W Jędrzejowie od 6 lipca do 25 sierpnia w upalne sobotnie wieczory melomani gromadzili się u cystersów, aby wysłuchać koncertów XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Jednocześnie, w trakcie festiwalu wypada sierpniowy odpust u cystersów w 100-lecie parafii pw. bł. Wincentego Kadłubka

Było w czym wybierać, bo i muzyka klasyczna, sakralna - w nawiązaniu do Roku Wiary, i energetyczna gospel, i hołd oddany powstańcom styczniowym. Gwiazda na finał - mezzosopranistka Małgorzata Walewska, to zawsze wyczekiwany akcent festiwalu, tym razem z koncertem dedykowanym powstańcom styczniowym, z towarzyszeniem Georgija Agratiny i Roberta Grudnia.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję