Reklama

Niedziela Wrocławska

Wszystkim, wszędzie i na wszystkie sposoby

Uczy wiary, dostarcza wiedzy i pobudza do myślenia.
Dominikańska Szkoła Wiary (DSW) zaprasza na cykl interesujących wykładów!

Niedziela wrocławska 9/2016, str. 4

[ TEMATY ]

duchowość

Adrianna Sierocińska

Dominikańska Szkoła Wiary

Dominikańska Szkoła Wiary

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkaniach w ramach DSW odbywają się raz w miesiącu w miastach, w których funkcjonują ośrodki dominikańskie. Na wykłady możemy więc trafić do Warszawy, Krakowa, Gdańska, Szczecina, Jarosławia, Katowic, Łodzi i oczywiście Wrocławia, a także do Piotrkowa Trybunalskiego, gdzie na terenie parafii prowadzonej przez księży diecezjalnych znajduje się klasztor mniszek dominikańskich.

– Pomysł na zorganizowanie Dominikańskiej Szkoły Wiary zrodził się najprawdopodobniej w okresie stanu wojennego (lub nieco później) w Krakowie – mówi Marek Misiak od 5 lat odpowiedzialny za organizację spotkań we Wrocławiu. – Fundamenty DSW można znaleźć w charyzmacie dominikańskim, którego podstawą jest kontemplacja prawdy, a potem głoszenie tego, co jest owocem kontemplacji – dodaje o. Norbert Oczkowski, opiekun DSW.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podejście nieszablonowe

Na stronie internetowej poświęconej DSW czytamy, że podczas spotkań poruszane są tematy kontrowersyjne, a wykłady skierowane są do osób wierzących, wątpiących i poszukujących.

– Są to po prostu tematy żywotne, najbardziej nurtujące ludzi żyjących w danym czasie, skonkretyzowane. Kontrowersyjne w pewnym sensie też, bo często dominikanie prezentują nieszablonowe podejście do wielu spraw, przez co jest ono bardziej interesujące – wyjaśnia o. Oczkowski. – Kontrowersję można też tłumaczyć w inny sposób: wykładowcy, którzy występują po sobie, miewają inne zdanie na temat prezentowanego zagadnienia. Tak zdarzyło się w ubiegłym roku: pierwsze spotkanie prowadził egzorcysta, drugie dominikanin, który w stosunku do wspomnianych przez pierwszego prelegenta praktyk był dość krytyczny. To pokazuje też zdrowy pluralizm, z jakim mamy do czynienia w Kościele w ujęciu św. Augustyna: w rzeczach najważniejszych jedność, w drugorzędnych różność, a we wszystkim – miłość – dodaje M. Misiak.

Wypełnienie duszpasterskiej luki

– DSW wypełnia konkretną lukę, jeśli chodzi o ofertę duszpasterską Wrocławia – wyjaśnia M. Misiak. – Przychodzą tam osoby, które już wychowały dzieci i mają sporo czasu. To ludzie z wyższym wykształceniem, pragnący przekazu na wysokim poziomie. Choć DSW nie była tworzona z myślą o nich, to jej ubocznym i bardzo pozytywnym efektem jest odpowiedź na potrzeby tej konkretnej grupy, która potrafi bardzo wiele wnieść w życie Kościoła. A przecież żyjemy w czasach aktywności świeckich. – Warto mieć świadomość, że nasze spotkania, choć mają charakter wykładu, zakładają interaktywność. Najpierw faktycznie słuchamy tego, co do powiedzenia ma prelegent, ale w czasie przerwy jest czas na pogawędki przy kawie, a w drugiej części spotkania można zadawać pytania – dodaje o. Oczkowski.

Reklama

Wyjątkowy rok

Dominikanie na świecie obchodzą w tym roku jubileusz 800-lecia istnienia zakonu. DSW ma więc swój udział w tym wydarzeniu. – Opracowanie tematów było trudne, bo chcieliśmy połączyć to, co dominikańskie z tym, co powszechne – wyjaśnia dominikanin. – Staraliśmy się nawiązać do dwóch haseł ważnych dla naszego zakonu: „głosić wszystkim, wszędzie i na wszystkie sposoby” oraz „przeznaczeni do głoszenia Słowa”. Chcemy więc pokazać różne przestrzenie działalności dominikanów związane z przekazywaniem Bożego Słowa.

* * *

Program spotkań

19 marca
Bartłomiej Wolszleger OP
Modlitwa kontemplacyjna

23 kwietnia
Damian Mrugalski OP
Dogmat odpowiedzią na herezję

21 maja
Maciej Zięba OP
Kościół zamknięty czy Kościół otwarty

25 czerwca
Maja Miduch
Po co nam w Kościele charyzmatycy?

17 września
Tomasz Grabowski OP
Tradycja i nowoczesność w liturgii

22 października
Tomasz Nowak OP
Czy kazania muszą być nudne?

19 listopada
Michał Paluch OP
Co św. Tomasz z Akwinu mówi dzisiaj?

17 grudnia
Wojciech Jędrzejewski OP
Jak uprawiać duszpasterstwo?

Spotkania DSW odbywają się zawsze o godz. 17 w starym refektarzu klasztoru Dominikanów we Wrocławiu (wejście od ul. Janickiego)

2016-02-25 09:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ćwiczenia Duchowne św. Ignacego z Loyoli

Niedziela łódzka 10/2001

[ TEMATY ]

duchowość

pl.wikipedia.org

Inigo Lopez de Loyola, późniejszy święty ojciec Ignacy to postać barwna, a jego życiorys mógłby z powodzeniem posłużyć jako scenariusz współczesnego filmu przygodowego. Ze szlachetnego rodu baskijskiego, rycerz na służbie wicekróla Navarry, ciężko raniony w obie nogi przez pocisk armatni w bitwie z Francuzami o Pampelunę, pozostaje unieruchomiony przez prawie 10 miesięcy w rodzinnym zamku. Pod wpływem lektury Złotej Legendy i żywotów świętych budzi się w walecznym sercu Iniga żarliwa chęć zostania rycerzem w służbie Boga. Postanawia podjąć samotną krucjatę do Palestyny. Po drodze, w sanktuarium maryjnym w Montserrat zostawia miecz i sztylet jako wotum, a ubranie oddaje żebrakowi. W worze pokutnym, kulejąc z powodu nie wyleczonej do końca nogi, zmierza do Barcelony. Jest dzień święta Zwiastowania 1522 r., Inigo ma 31 lat. Pragnie uniknąć spotkania ze znajomymi, wybiera boczny szlak wiodący przez miasteczko Manresa. Zatrzymuje się w nim, by odpocząć i ... pozostaje następne 10 miesięcy. Oddaje się praktykom pokutnym i modlitwie, korzystając ze skromnej gościny w klasztorze dominikanów. Przeżywa czas oczyszczenia duszy wśród wielkich skrupułów i udręk wewnętrznych aż po myśli samobójcze. Po czasie oczyszczenia nadchodzi oświecenie i szereg przeżyć mistycznych, które otwierają umysł Iniga na poznanie prawdy o Bogu Trójjedynym, o Maryi Matce Jezusa. W najistotniejszym z oświeceń manreskich, którego dostąpił wędrując polną drogą wzdłuż potoku Cordoner do kościoła św. Pawła Pustelnika, wszystko co Boskie i ludzkie, tajemnice wiary i sprawy tego świata zobaczył oczyma duszy jako całość wypełnioną harmonią i ładem Bożym. Dzięki tej łasce wewnętrznej dojrzałości mógł później stać się współpracownikiem Boga, założycielem Towarzystwa Jezusowego, reformatorem Kościoła i świętym. Pod wpływem tych doświadczeń zaczął spisywać doznania duchowe i poznane zasady życia duchowego. Postała pierwsza wersja książeczki Ćwiczeń Duchownych. W ten sposób realizował także swoje powołanie apostolskie, które rozpoznał właśnie w Manresie i określił słowami "pomagać duszom" - pomagać, by osiągnęły swój cel wieczny: Boga i zbawienie.

Ojciec Ignacy pracował nad książeczką Ćwiczeń wiele lat, uzupełniając ją o nowe doświadczenia i wiedzę. W 1548 r. Ćwiczenia Duchowne zostały oficjalnie zatwierdzone przez papieża Pawła III i wydane drukiem po raz pierwszy. Od tego czasu stanowią podstawę duchowości ignacjańskiej i nie przestają być narzędziem skutecznym w pomaganiu duszom w domach rekolekcyjnych Ojców Jezuitów rozsianych po całym świecie. Przez stulecia praktykowania wykształciły się nowe formy dawania Ćwiczeń odpowiadające potrzebom współczesnych uczestników rekolekcji, jednak ich kanwa duchowa i zasadnicza metoda zawarta w książeczce Ćwiczeń pozostaje wciąż aktualna.

Ćwiczenia Duchowne podzielone są na cztery części i nazwane przez ich Autora tygodniami. Często proponuje się odprawianie poszczególnych tygodni w odstępach rocznych. Przeprowadzają one rekolektanta przez kolejne etapy życia duchowego: oczyszczenie, oświecenie i zjednoczenie. Każdy z czterech tygodni ignacjańskich trwa zwykle osiem dni. Program dnia zawiera m.in.: dwa wprowadzenia do modlitwy, cztery medytacje, Eucharystię, codzienny rachunek sumienia. Kierownik duchowy na codziennym spotkaniu stara się pomóc rekolektantowi w rozumieniu sposobu, w jaki Bóg go prowadzi w Ćwiczeniach. Wszystkie tygodnie łączy na pewno milczenie, trud wewnętrznych przeżyć, bogate doświadczenie modlitwy i praca nad własnymi uczuciami.

Tydzień pierwszy, znany także jako fundament Ćwiczeń, ma na celu poznanie głębi własnego grzechu i ogromu Bożego miłosierdzia. W świetle Bożego Słowa, na modlitwie i rozważaniu, rekolektant odkrywa sprzeczne motywy własnego postępowania, niszczące namiętności, zranienia i urazy. Poznając je szuka przebaczenia i uzdrowienia u Jezusa Ukrzyżowanego, albowiem w Jego ranach jest nasze zdrowie.

Celem tygodnia drugiego jest poznanie i pokochanie Jezusa Chrystusa, by Go naśladować. Rekolektant dąży do uznania Chrystusa swoim jedynym Panem i Mistrzem. W ewangelicznej kontemplacji ziemskiego życia i człowieczeństwa Jezusa, oczom duszy uczestnika Ćwiczeń objawia się Jego Bóstwo. Całe życie Jezusa mówi o nieskończonej miłości Boga do nas i jednocześnie zaprasza nas do udzielenia na nią odpowiedzi. Odpowiedź przejawia się w wolnym i świadomym wyborze. Może to być wybór drogi życiowej lub stanu życia, częściej jest to radykalny wybór służby Bogu w codziennej rzeczywistości.

Tydzień trzeci, kontemplacja męki i śmierci Jezusa, ukazuje rekolektantowi dramatyzm jego sytuacji jako człowieka grzesznego a jednocześnie nieskończoną miłość Boga, który wydał swojego Syna za zbawienie każdego człowieka. Poznanie wielkości tego daru budzi pragnienie naśladowania Chrystusa w trudzie życia, także w znoszeniu wszelkich krzywd i wszelkiej zniewagi i wszelkiego ubóstwa, jeśli tylko najświętszy Majestat zechce mię wybrać i przyjąć do takiego rodzaju i stanu życia (ĆD 98).

W tygodniu czwartym kontemplacja Jezusa Zmartwychwstałego prowadzi uczestnika Ćwiczeń do poznania ostatecznego celu życia człowieka jakim jest obcowanie z Bogiem w wieczności. Przez kontemplację w celu uzyskania miłości, Bóg ujawnia się obecny we wszystkich rzeczach. Doświadczenie miłości Boga, radości z przyjaźni z Bogiem okazują się dostępne już teraz w ziemskim życiu. Boży człowiek tu i teraz, także w cierpieniu i udręce może doświadczyć Królestwa Bożego.

Modlitwa ofiarowania wieńczy całe Ćwiczenia i staje się rodzajem "posagu" dla każdego, kto prowadzi życie wewnętrzne według reguł duchowości św. Ignacego z Loyoli. Znane i proste słowa tej modlitwy, po odprawieniu Ćwiczeń Duchownych wypełniają się bogactwem nieznanych wcześniej treści, odzwierciedlających relacje stworzenia i Stwórcy.

Zabierz Panie i przyjmij całą wolność moją, pamięć moją i rozum i wolę mą całą, cokolwiek mam i posiadam. Ty mi to wszystko dałeś - Tobie to, Panie, oddaję. Twoje jest wszystko. Rozporządzaj tym w pełni wedle swojej woli. Daj mi jedynie miłość Twą i łaskę, albowiem to mi wystarcza. Amen.

W Polsce Ćwiczenia Duchowne udzielane są w jezuickich domach rekolekcyjnych w Czechowicach-Dziedzicach, Częstochowie, Kaliszu, Starej Wsi, Zakopanem i Gdyni.

CZYTAJ DALEJ

Mistrz miłosierdzia

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 22

[ TEMATY ]

kapłan

miłosierdzie

kapłan

wikipedia.org

Św. Józef Benedykt Cottolengo, prezbiter

Św. Józef Benedykt
Cottolengo, prezbiter

Niósł pomoc tym cierpiącym, na których inni nawet nie chcieli spojrzeć.

Józef Benedykt Cottolengo od najmłodszych lat wyróżniał się wrażliwością na los ubogich. Z domu rodzinnego wyniósł zasady życia chrześcijańskiego oraz głębokie nabożeństwo do Najświętszego Sakramentu i Matki Bożej. Do seminarium wstąpił w czasach, gdy po wybuchu rewolucji francuskiej wzmogły się represje przeciwko Kościołowi. Święcenia kapłańskie przyjął w 1811 r.

CZYTAJ DALEJ

Rosjanie uwięzili ukraińskich redemptorystów [Wywiad]

2024-04-30 09:22

materiał własny

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z ks. Witalijem Porowczukiem, który opowiada o ciężkiej sytuacji ukraińskich jeńców w Rosji, trosce o to, aby wymieniać wszystkich jeńców ukraińskich na rosyjskich i rosyjskich na ukraińskich, o więzionych księżach, w tym dwóch ukraińskich redemptorystach oraz o tym, w jakich warunkach, przypominające sowieckie gułagi, przebywają ukraińscy jeńcy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję