Reklama

Polska

Charyzmatyczny Ojciec młodzieży

Kościół, dominikanie, a przede wszystkim młodzież stracili oddanego człowieka, jakim był o. Jan Góra. Ale tym samym zyskali orędownika w niebie. Ojciec Jan był niewątpliwie fenomenem naszych czasów. Poprzez swe inspiracje, słowa i działania pociągał za sobą rzesze młodych, stawiał im wymagania, a oni za nim szli. Dawali się pociągnąć do uczestnictwa w tej wielkiej przygodzie, która stała się udziałem o. Jana Góry w Poznaniu, Hermanicach, na Jamnej i wreszcie na Lednicy. Był to człowiek obdarzony charyzmatem, czyli darem łaski, który uzdalnia do szczególnej służby Kościołowi, a także narodowi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miałam okazję bliżej poznać Ojca Jana, kiedy w Radiu Maryja prowadził audycje dla młodzieży. Przymierzałam się wówczas do napisania pracy magisterskiej. Czytałam wcześniej kilka książek Ojca Jana. Razem z promotorem uznaliśmy, że praca dyplomowa na temat pisarstwa tego dominikanina może być ciekawa. Pociągało mnie wówczas to, że poza twórczością, którą miałam przeanalizować, będę mogła spotykać się z ciekawym, żywym człowiekiem, będę mogła być blisko dzieła, jakie tworzył z młodymi. I tak się stało. Pierwsze spotkanie odbyło się w stołówce Radia Maryja, kiedy o. Piotr Andrukiewicz przedstawił mnie Ojcu Janowi i powiedział, co zamierzam zrobić. Ojciec Jan wykazał wielki entuzjazm dla tego pomysłu, co skutkowało wieloma spotkaniami we wszystkich ważnych dla Ojca Jana miejscach – w Poznaniu, Hermanicach, Krakowie, na Jamnej, na Lednicy, a także w Toruniu. Mogłam przyjrzeć się jego duszpasterskiej pracy i jego życiowemu powołaniu. I tak powstał „akompaniament literacki do pracy duszpasterskiej Jana Góry OP”.

Kapłan

Kapłaństwo było głównym życiowym powołaniem o. Jana Góry – od dnia 8 czerwca 1974 r. Istotę kapłaństwa stanowi naśladowanie i zastępowanie Chrystusa w posłudze sakramentalnej. Ojciec Jan mawiał, że dla księdza dzień zaczyna się odprawieniem Mszy św., a jeśli Msza św. jest wieczorem, to i dzień zaczyna się wieczorem. Wielką radością Ojca Jana było, gdy w odprawianej przez niego Mszy św. – nie tylko niedzielnej, ale i powszedniej – uczestniczyły jego duchowe dzieci. „Kocham ich za to, że chcą uczestniczyć w tym, co jest tak bardzo moje – codzienna Msza święta. Że nie zważają na to, czy to obowiązek, czy nie, i chcą być ze mną w tym tak bardzo intymnym momencie, kiedy jestem najbliżej Chrystusa” – pisał w książce „Na krańce świata”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kaznodzieja

Zakon dominikański to zakon kaznodziejski (Ordo Praedicatorum), a zatem specjalizuje się w szkoleniu kapłanów do wygłaszania kazań i homilii. Dlatego też Ojciec Jan powtarzał często, że ambona jest dla niego narzędziem i jednocześnie miejscem pracy. „Zgłosiłem się na służbę Słowa. Rzeczywistość Słowa i jego sensu jest moim codziennym chlebem. (...) Jestem człowiekiem Słowa i Chleba. I jednym, i drugim mam karmić ludzi, sam będąc bez przerwy w drodze” – pisał.

Reklama

Pierwsze w życiu rekolekcje Ojciec Jan wygłosił w Krakowie, w duszpasterstwie akademickim Beczka. Było to zastępstwo, ale serce o. Góry przepełnione było z jednej strony dumą, a z drugiej obawą, czy podoła temu zadaniu. Już od pierwszych rekolekcji ważniejszy był dla niego kontakt ze słuchaczami niż poprawna konstrukcja zdań. „I bardziej zawsze zależało mi na tym, by dotrzeć do ludzi niż na poprawnej konstrukcji czy elegancji wypowiedzi. Dlatego wracałem, powtarzałem, dookreślałem słowa aż do chwili, kiedy słuchaczom zaiskrzyły się oczy... aż do chwili, kiedy dawali mi znak, że wiedzą, że rozumieją, że czują, o czym mówię. Z początku chciałem powiedzieć wszystko, co wiedziałem, i w żaden sposób nie umiałem dokonać selekcji” – pisał. Zawsze elektryzował swoich słuchaczy, sprawiał, że przez długi czas potrafili w skupieniu słuchać jego słów i wcale ich to nie męczyło, chociaż Ojciec Jan był mówcą wymagającym. Zawsze i niezmiennie zwracał uwagę środowisk akademickich na to, że w sprawach wiary nie należy nigdy odrzucać rozumu. Za św. Anzelmem powtarzał, że sens ma tylko wiara poszukująca zrozumienia („fides quaerens intellectum”). Nie wolno rezygnować z rozumu, ażeby poznawać Boże prawdy. Wiara bezrozumna umiera. Bardzo często dzieje się tak, że rozwój wiary nie idzie w parze z wykształceniem, a powodem tego jest właśnie fideizm. Rozwijanie wiary rozumnej jest z pewnością trudnym zadaniem, ale o. Góra nie pozwalał chodzić na łatwiznę, wymagał od siebie i od innych.

Reklama

Ojciec i duszpasterz

Zaskakujące jest dojrzewanie Ojca Jana do ojcostwa i duszpasterstwa. Cichym jego zadaniem w Poznaniu było pozbycie się młodych ludzi z klasztoru. Tak, właśnie pozbycie się. Podszeptywano mu, że klasztor nie jest w stanie przyjąć tych młodych ludzi i się nimi zająć. Wszyscy mieli już dość wysiadujących na schodach hippisów, wagarowiczów i uciekinierów z domu. Kiedy zatem Ojciec Jan spotykał się z nimi, był raczej chłodny, nie miał dla nich dobrego słowa. Po spotkaniach jednak dręczyły go wyrzuty sumienia. Chcąc się trochę poprawić, przed kolejnym spotkaniem podszedł do jednej z dziewczyn, klepnął ją w ramię i powiedział: „Mów mi Janek, będziemy tu robili duszpasterstwo”. Odpowiedź ze strony dziewczyny była zaskakująca: „Janków to ja mam dość w klasie, wolałabym, żeby ksiądz był dla nas ojcem”. Ojciec Jan nie wiedział, co robić dalej. W porę jednak wpadł mu w ręce tekst Karola Wojtyły „Promieniowanie ojcostwa”. Moment ten był jak olśnienie. W jednej chwili wszystko zaczęło mu się układać, wszystko nagle zostało uporządkowane i znalazło w życiu swoje miejsce. Jego relacje z młodzieżą zostały uzdrowione. Wiedział już, co znaczy być dla nich ojcem, którego tak bardzo chcieli mieć. Ojcostwo według Karola Wojtyły to najcenniejsze wiązanie świata. Ojciec Jan wychował dla Chrystusa kilka pokoleń dzieci i sam stwierdzał z przerażeniem, że był nie tylko ojcem, ale i dziadkiem duchowym.

Pisarz

Pisarstwo o. Jana Góry ukierunkowane było na jego osobę. Było autobiograficzne. Jedni postrzegali to jako egocentryzm autora, inni oceniali pozytywnie – jako dzielenie się swoim doświadczeniem, prawdziwym, bo własnym. Ojciec Jan pisał o swoich związkach z Bogiem i ludźmi. Pisał o swoim świecie, który wyznaczają odległości między nim a Bogiem oraz między nim a innymi ludźmi. Odległości te, jak pisał w jednej ze swoich książek, wyznaczają przestrzeń, w której żyje, odnajduje siebie i innych, do których zbliża się lub od których się oddala. W tej przestrzeni odnajdywał również Boga. Jego pisarstwo było komplementarne do tego, co robił. Jego działalność i twórczość wzajemnie się uzupełniały. Gdyby nie podejmował tak wielu działań, nie miałby o czym pisać. Z drugiej strony pisanie było mu potrzebne do porządkowania własnego sumienia, do pracy duszpasterskiej, a właściwie było częścią jego pracy. Było to bowiem świadectwo jego wiary, fascynacji Bogiem do tego stopnia, że czuł się „pijany Bogiem”.

Reklama

Biznesmen

Biznesmen to bardzo intrygująca rola, jeśli weźmie się pod uwagę, że obiektem zainteresowania jest kapłan. Wielu mogłoby się nawet zgorszyć faktem, że ksiądz, i do tego zakonnik z zakonu żebraczego, zajmował się interesami. Jednak Ojciec Jan nie robił nic dla siebie, nie zabierał niczego dla siebie. Zatroskany o swoją młodzież, pragnął dla niej jak najlepiej. Chciał zagwarantować jej przyzwoite warunki do rozwoju duchowego. „Zbieranie pieniędzy na remont domu oraz zbieranie sprzętów do domu stało się teraz przez jakiś czas moim głównym i ulubionym zajęciem. To było wprost nieprawdopodobne, że przy głębszym i bardziej wnikliwym spojrzeniu w zasadzie każdy spotkany człowiek mógł coś dać lub przyczynić się do zdobycia czegoś, co było wartościowe dla domu. (...) Chęć przysporzenia czegoś dla domu sprawiała, że niemalże widziałem zawartość ludzkich kieszeni i wyciągałem im grosz z portfela” – pisał Ojciec Jan w książce „Pijani Bogiem”. I tak Ojciec Jan zbudował Jamną, Lednicę... Potrafił załatwić wszystko. Jeśli widział, że będzie ciężko coś wskórać, stawał się bardzo przebiegły. Gdy chciał coś „wyłudzić” od osoby duchownej, a widział, że stawia opór, mówił, że doniesie o skąpstwie Ojcu Świętemu. Skutek był gwarantowany. W przypadku osób świeckich najczęściej wystarczał osobisty urok zakonnika.

Reklama

Wizyty w Toruniu

Poza wizytami o. Jana Góry w Radiu Maryja, Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej, którą pokazywał „swojej” poznańskiej młodzieży, pamiętam taki obrazek: Koniec lat 90. ub. wieku. Rekolekcje wielkopostne u ojców jezuitów w Toruniu. Pod koniec Mszy św. Ojciec Jan pyta: „Czy może jest w kościele ktoś, kto ma kontakt z zarządem Fabryki Kopernik? Proszę o kontakt”. Do zakrystii przychodzi kobieta, która pracuje w sekretariacie pani prezes. „Proszę mnie umówić na spotkanie” – mówi Ojciec Jan. Przed wyznaczonym terminem Ojciec Jan mówi do mnie: „Dziecko, pójdziesz ze mną”. (Mówił tak często do młodzieży nie dlatego, że nie pamiętał imienia, ale z uwagi na swoje ojcostwo). Poszliśmy. Całe spotkanie Ojciec mówił, mówił i mówił. Pani prezes i dyrektor ds. marketingu długo słuchali opowiadającego z zapałem Ojca Jana o pracy z młodzieżą, spotkaniach z Ojcem Świętym, zanim padło konkretne pytanie: Co możemy dla Ojca zrobić? Ojciec Jan, patrząc z uwagą na reakcje słuchaczy, mówi, że podczas spotkania chciałby poczęstować młodzież piernikami. „O jaką ilość Ojcu chodzi?”. I wtedy następuje kulminacja przebiegłej intrygi. „W czerwcu organizuję spotkanie młodych na Lednicy, przyjeżdża tam ok. 200 tys. młodych ludzi”. Ale widząc nietęgie miny szefostwa Kopernika, Ojciec Jan nie zraża się, tylko kontynuuje. „W lipcu odbywa się kilka serii spotkań młodzieży w Hermanicach i przyjeżdża tam ok. 2 tys. młodych”. Miny słuchaczy lekko się przejaśniły, ale tylko lekko, więc Ojciec Jan nie zniechęca się i mówi dalej. „W sierpniu na Jamnej będzie spotkanie dla wolontariuszy organizujących ze mną Lednicę, przyjedzie tam jakieś 200 osób”. I wtedy następuje mała pauza, bo Ojciec Jan zauważa akceptację na twarzach pani prezes i szefa od marketingu. Już wie, że dla tej młodzieży otrzyma pierniki. Ale kuje żelazo, póki gorące: „Chciałbym jeszcze, żeby Państwo zrobili mi św. Jacka z piernika”. Kiedy słychać z drugiej strony lekki opór z powodu braku formy, pada natychmiastowa odpowiedź Ojca Jana: „Ale ja mam w Poznaniu artystów, którzy zrobią formę”. Jak się okazało, ryba złapała haczyk. Rok czy dwa lata później na Lednicy wszyscy uczestnicy otrzymali piernikowe chlebki z Kopernika.

Narodziny dla nieba

Wiadomość o śmierci Ojca Jana w poniedziałek 21 grudnia 2015 r. zastała mnie w Radiu Maryja podczas dyżuru w redakcji informacyjnej. Ciężko było przeczytać w wiadomościach, że o. Jan Góra nie żyje. Wydawało się to takie nieprawdziwe. A jednak. Ojciec Jan zmarł podczas Mszy św. Jeszcze chwilę wcześniej wygłosił homilię, w której komentował Pieśń nad Pieśniami. „Ukochany mój! Oto on! Oto nadchodzi! Powstań, przyjaciółko miła, i pójdź! (...) Ukaż mi swą twarz, daj mi usłyszeć głos!” – mówił. Niedługo potem przeszedł przez Bramę Miłosierdzia i udał się na spotkanie z Ukochanym.

2016-01-05 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

A jednak modlitwa za zmarłych jest konieczna

Kiedy myślimy o „innym świecie”, o tym „innym świecie”, do którego wszyscy zmierzamy, naturalne pytania, które jako pierwsze pojawiają się na horyzoncie myślenia, są następujące: Jaki jest ten świat? Co nas tam czeka? Na te fundamentalne pytania Kościół od wieków odpowiada nauką o niebie, czyśćcu i piekle. My, ludzie, od pewnego czasu dokonujemy liftingu tej nauki. Opróżniliśmy już piekło. Trwają starania o opróżnienie czyśćca

Gdy słucham dzisiejszego przepowiadania w Kościele, odnoszę wrażenie, że na katechezie czy na ambonie o wiele częściej mówi się o niebie, czyli świętości, niż o czyśćcu, a o piekle niewiele się mówi. Tak, i ty możesz świętym być! To oczywista oczywistość. Każdy z nas jest powołany do świętości rozumianej jako pełne zjednoczenie z Bogiem. Wcale jednak nie jest oczywiste, że mamy to „na bank” zapewnione. I dlatego błędem jest, że zbyt rzadko mówi się dziś – może to pochodna tego, że w naszych czasach wszystko ma być szybko, łatwo i przyjemnie – iż do tej świętości, która jest zawsze darmowym darem Pana Boga, trzeba przejść przez oczyszczenie. Na to oczyszczenie może nie starczyć czasu ziemskiego życia i potrzebny będzie jeszcze czas po „drugiej stronie”. Kościół nazywa to czyśćcem. I najważniejsze – nie ma tam zastosowania zasada, którą często stosujemy na ziemi: Jeśli umiesz liczyć, licz na siebie. W czyśćcu zostaniemy zdani zupełnie, ale to zupełnie na pomoc innych – na to, przed czym bronimy się „za życia”, nie chcąc być „ciężarem” dla innych.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Europo, nie zatracaj swej tożsamości! 20. rocznica przyjęcia Polski do UE

2024-04-30 20:55

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Europa

Karol Porwich/Niedziela

Kościół - a w szczególności Jan Paweł II - odegrał kluczową rolę w reintegracji Europy po okresie zimnej wojny jak również na rzecz wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Gdyby Papież Wojtyła na progu referendum akcesyjnego nie zwrócił się do do rodaków w słowach: „Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej!” oraz nie tłumaczył, że „wejście w struktury Unii Europejskiej na równych prawach z innymi państwami, jest dla naszego narodu i bratnich narodów słowiańskich wyrazem dziejowej sprawiedliwości, a z drugiej strony może stanowić ubogacenie Europy”, być może historia potoczyłaby się inaczej. 1 maja mija 20. rocznica przyjęcia Polski do UE.

Papiestwo na rzecz pokoju - źródła współczesnej integracji europejskiej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję