Pielgrzymka do Ziemi Świętej

KS. JACEK ZDRACH

Rok Jubileuszowy to rok szczególny w dziejach chrześcijaństwa, rok całkowitego zawierzenia Bogu, rok modlitwy, rok pielgrzymowania do miejsc świętych. Dla ludzi wierzących szczególnym miejscem świętym jest ziemia, na której narodził się, nauczał, uzdrawiał, umarł, zmartwychwstał i wstąpił do nieba, Zbawiciel świata Jezus Chrystus.

Do Ziemi Świętej wyruszyliśmy 3 listopada. Przewodnikiem naszej grupy był bp Piotr Skucha. Grupa liczyła 37 osób. Z kilku powodów była to wyjątkowa pielgrzymka. Po pierwsze: w Roku Wielkiego Jubileuszu być w Ziemi Świętej, dotknąć własnymi stopami ziemi, po której chodził Jezus, ucałować miejsca święte. To wielkie, jedyne, niepowtarzalne przeżycie, które pozostanie do końca życia w sercu każdego z nas. Po drugie, w Polsce dużo mówiono, że w Izraelu jest niebezpiecznie, więc jechaliśmy z niepokojem. Okazało się, że wojny nie widzieliśmy, tylko posterunki żołnierzy izraelskich. Prasa w Polsce podawała, że Betlejem zamknięte, a my w Betlejem i w sposób szczególny, ze wzruszeniem i łzami w oczach, śpiewając kolędy oddaliśmy hołd Jezusowi, który 2000 lat temu narodził się w tym miejscu. Po trzecie: podczas modlitw i zwiedzania mieliśmy zupełny komfort, cisza, spokój, nie było tłoku, tłumu, bo większość pielgrzymów z USA, Europy Zachodniej i Japonii nie przyjechała obawiając się rozruchów. Przewodnik Biskup Piotr żartował, że mamy jakieś względy u Pana Boga, bo w miejscach, gdzie czekało się godzinę, dwie, my mogliśmy wejść bez kolejki.

Niewątpliwie wielkim przeżyciem była Msza św. przy Grobie Pańskim. Najświętszą Ofiarę sprawować w tym miejscu to wielka łaska Boża, bo nie każdy może to przeżyć. Droga Krzyżowa to także jedyne i niepowtarzalne przeżycie. Rozpoczęliśmy ją ok. godz. 15.00. Idąc Drogą Krzyżową można wyobrazić sobie, jak przeżył ją sam Zbawiciel, odepchnięty przez wszystkich, niepotrzebny, który przeszkadza przechodniom i handlarzom. Zapewne więcej cierpienia zadali Mu ci, przez których był wzgardzony i odrzucony, niż ból biczowania, korony i ciężar krzyża.

Po przylocie do Tel Awiwu o 3.00 rano, autokarami pojechaliśmy do hotelu Holy Land w Starej Jerozolimie, która należy do Arabów. 4 listopada przewodnik Biskup Piotr zaprosił nas na spacer wzdłuż murów Starej Jerozolimy, mijając bramy Heroda, Damasceńską, Nową i Jawską doszliśmy do Golgoty - miejsca ukrzyżowania i śmierci Jezusa. Po obiedzie udaliśmy się na Syjon. Tam z tarasu podziwialiśmy Starą Jerozolimę. Następnie zobaczyliśmy schody, po których Chrystus schodził nad potok Cedron i wchodził na Górę Oliwną. W kościele św. Piotra in Gallikantu - zaparcia się Piotra, sprawowaliśmy Najświętszą Ofiarę. Następnie Ksiądz Biskup zaprowadził nas do kościoła Wniebowzięcia i krypty Zaśnięcia Matki Bożej. Byliśmy w Wieczerniku, gdzie Pan Jezus spożył z Apostołami Ostatnią Wieczerzę i ustanowił sakramenty Eucharystii i kapłaństwa, zwiedziliśmy także Dom Polski.

W trzecim dniu udaliśmy się do Betlejem. Tam sprawowaliśmy Eucharystię, radośnie śpiewając kolędy. Następnie zwiedzaliśmy bazylikę Narodzenia, grotę, w której narodził się Jezus, kościół św. Katarzyny i Grotę Mleczną. Po obiedzie pojechaliśmy do Ain Karim, gdzie zwiedziliśmy kościół Nawiedzenia św. Elżbiety i kościół - Grotę Narodzenia św. Jana Chrzciciela.

W kolejnym dniu naszego pielgrzymowania udaliśmy się do pięknej, zielonej Galilei. Po drodze mijaliśmy Pustynię Judz ką, a na niej koczujących Beduinów. Widzieliśmy Jerycho - miasto leżące 400 m poniżej poziomu morza, a obok niego Górę Kuszenia Jezusa. Cały czas jechaliśmy wzdłuż rzeki Jordan. Po dotarciu do Nazaretu zwiedziliśmy bazylikę Zwiastowania, gdzie Słowo stało się Ciałem. W niej znajduje się obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Natomiast w kościele św. Józefa sprawowaliśmy Eucharystię. Potem nawiedziliśmy Kanę Galilejską, w której Jezus przemienił wodę w wino. W tym miejscu małżeństwa będące z nami odnowiły zawarty przed laty sakrament. Następnie zobaczyliśmy Hajfę, nowoczesne miasto leżące u stóp góry Karmel, a w nim bazylikę Stella Maris i cudowne krajobrazy nadmorskie, zwiedziliśmy także Cezareę Nadmorską i Jaffę - miasta leżące nad Morzem Śródziemnym.

W piątym dniu naszej pielgrzymki udaliśmy się na Górę Oliwną. Dotknęliśmy i ucałowaliśmy miejsce -

ślad wyrytej stopy, z którego Chrystus wstąpił do nieba. Zwiedziliśmy kościół Pater Noster, w kościele Dominus Flevit, w miejscu, gdzie pan Jezus zapłakał nad Jerozolimą, sprawowaliśmy Eucharystię. Następnie modliliśmy się w Ogrodzie Oliwnym, w bazylice Getsemani i w Grocie Zdrady. Nawiedziliśmy Betanię, w której Jezus wskrzesił Łazarza. Po obiedzie odprawiliśmy Drogę Krzyżową. W kolejnym dniu naszej pielgrzymki miała miejsce druga wyprawa do Galilei. Modliliśmy się na Górze Tabor w bazylice Przemienienia. Potem pojechaliśmy nad Jezioro Galilejskie, na Górę Ośmiu Błogosławieństw, następnie w Kafarnaum zobaczyliśmy ruiny domu św. Piotra, nawiedziliśmy miejsce rozmnożenia chleba, w Tyberiadzie zjedliśmy obiad - rybę św. Piotra, stamtąd wypłynęliśmy statkiem na jezioro. Natomiast w miejscu prymatu św. Piotra sprawowaliśmy Eucharystię, po czym udaliśmy się nad rzekę Jordan, w której św. Jan chrzcił Jezusa.

Siódmy dzień rozpoczął się Eucharystią w Grobie Pańskim. Zwiedziliśmy kościół św. Anny, Grotę Narodzenia Matki Bożej, sadzawkę owczą - Betezdę, przy której Jezus uzdrowił chromego. Następnie Litostrotos - miejsce biczowania Pana Jezusa i kolumnę biczowania, po czym przeszliśmy pod Ścianę Płaczu.

W przedostatnim dniu pielgrzymki udaliśmy się do Eilatu - miasta nad Morzem Czerwonym. Po drodze, na pustyni sprawowaliśmy Eucharystię. W obserwatorium morskim oglądaliśmy świat podwodny: różnorodne ryby, rafy koralowe i inne stworzenia Boże. Oczywiście musiała być kąpiel w Morzu Czerwonym. Natomiast wracając z Eilatu nie sposób było się nie zatrzymać nad Morzem Martwym. Tam też skorzystaliśmy ze zdrowotnej kąpieli w bardzo słonej wodzie. Wystarczyło się położyć i nie ruszać, a sama woda unosiła człowieka.

11 listopada 2000 r. wróciliśmy do swoich parafii. W czasie całej pielgrzymki towarzyszyła nam czujna opieka bp. Piotra Skuchy, który w sposób profesjonalny przeprowadził nas przez Ziemię Świętą. Biskup Piotr z wielką znajomością wydarzeń biblijnych Starego i Nowego Testamentu, historycznych od I wieku poprzez wyprawy krzyżowe, aż po dziś dzień opowiadał nam dzieje Chrystusa, tej ziemi i tych narodów, które od wieków spierają się ze sobą.

2000-12-31 00:00

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

O pokój, szacunek dla życia i ludzkiej godności – na Jasnej Górze trwa modlitwa w uroczystość Królowej Polski

2024-05-03 17:50

Jasna Góra

3 Maja

W duchu wdzięczności za opiekę Matki Bożej nad naszą Ojczyzną, polską tożsamość znaczoną maryjnym zawierzeniem, z modlitwą o pokój i o poszanowanie dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci upływa tegoroczna uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski na Jasnej Górze. Przypomniano, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

Sumę odpustową z udziałem Prymasa, przedstawicieli Episkopatu Polski i tysięcy wiernych celebrował przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda.

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.