Reklama

Pod patronatem medialnym „Niedzieli”

Dla wierzących i (nie)praktykujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Jestem wierzący, ale nie praktykujący” - taką autoprezentację rozmówcy zdarza się nam słyszeć przy różnych okazjach. To samo stwierdzenie, tyle że odwrócone i postawione w formie prowokacyjnego pytania: „Po co praktykować, gdy się wierzy?”, stanowi tytuł książki Alaina Quilici OP i Denisa La Balme. - Nie chodzi o to, żeby potępiać czy osądzać, ale żeby zwyczajnie stwierdzić, że praktykujący chrześcijanie są w mniejszości i ich liczba stale spada - pisze Denis La Balme.

Jak zrodziła się ta sytuacja? Jakich argumentów używają ludzie ochrzczeni, deklarujący się jako wierzący niepraktykujący? Pierwsza część książki to analiza historycznego i filozoficznego kontekstu tej sytuacji. Denis La Balme wykazuje głęboki związek między postawą oddzielania wiary od jej praktykowania a filozofią Jeana Jacques’a Rousseau i Jeana Paula Sartre’a, których wpływ na współczesnych wykracza zresztą daleko poza kwestie wiary. Tym, którzy podważają sens praktyk religijnych, La Balme wyjaśnia: „Chrześcijan praktykujących od niepraktykujących wyróżnia to, że moc miłości czerpią od Tego, który pierwszy nas umiłował, czyli od Boga. Praktykować, chodzić na Msze św., wielbić Pana to nic innego jak nieustannie czerpać z nieskończonego źródła Bożej miłości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drugą część książki stanowią rozważania Alaina Quilici OP. Jako duszpasterz i teolog zadaje on chrześcijanom, którzy uważają, że sakramenty, modlitwa i udział w Mszy św. ich nie dotyczą, następujące pytanie: „Czy da się wierzyć, że Jezus jest Synem Bożym, i nie decydować się na żaden gest, który byłby świadectwem tej wiary?”. Odpowiedź jest oczywista. Każdy, idąc na Mszę św., idzie po to, by podtrzymywać swoją wiarę. Wiara człowieka, który przestaje karmić swoją duszę, stopniowo słabnie, a z czasem zupełnie zanika.

Reklama

O. Alain Quilici przypomina, że praktykowanie wiary chrześcijańskiej ma nie tylko wymiar indywidualny, ma też wpływ na życie społeczne. „Papież Jan Paweł II zarówno swoją wiarą, jak i przesłaniem oraz czynami ukazał wagę praktykowania” - pisze o. Quilici, a następnie dodaje: „Chrześcijanie, stawiając raz po raz opór zalewowi pogaństwa i okazując to wiernym spełnianiem praktyk, oddają światu ogromną przysługę”.

Autorzy książki dowodzą, że wiary i jej praktykowania nie da się rozdzielić. Po co praktykować, gdy się wierzy? - pozostaje pytaniem retorycznym.

Alain Quilici OP, Denis La Balme, „Po co praktykować, gdy się wierzy?” - Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., ul. Biskupa Dominika 11, 83-130 Pelplin, tel. 48 (58) 536-17-57, bernardinum@bernardinum.com.pl, www.bernardinum.com.pl.

2013-05-13 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga nawrócenia św. Augustyna

Benedykt XVI w jednym ze swoich rozważań przytoczył wiernym niezwykłą historię nawrócenia św. Augustyna, którego wspomnienie w Kościele obchodzimy 28 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję