Reklama

Niedziela Lubelska

Siedem słów Zbawiciela

W sobotni wieczór 23 marca Warszawska Orkiestra Symfoniczna „Sonata” im. Bogumiła Łepeckiego zaprezentowała lubelskiej publiczności oratorium Josepha Haydna „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu”

Niedziela lubelska 14/2013, str. 3

[ TEMATY ]

koncert

Paweł Wysoki

Warszawska „Sonata” podbiła serca Lublinian

Warszawska „Sonata” podbiła serca Lublinian

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncert, dedykowany bł. Janowi Pawłowi II w 8. rocznicę śmierci, został wykonany w Auli kard. Stefana Wyszyńskiego KUL - w miejscu, gdzie przyszły Ojciec Święty nauczał jako profesor i gdzie w 1987 r. skierował swoje papieskie przesłanie do świata nauki. Witając zgromadzonych, prorektor KUL JPII o. Andrzej Derdziuk OFMCap przypomniał, jak przed laty społeczność akademicka na wieść o chorobie, a później śmierci Jana Pawła II, spontanicznie gromadziła się na modlitwie. - Bł. Jan Paweł II znów nas łączy. W przededniu Wielkiego Tygodnia chcemy skupić się na siedmiu słowach Chrystusa, aby przygotować się do przeżycia misterium paschalnego, ale jednocześnie, by w ten sposób odkrywać piękno, które otwiera nas na wyższe wartości. Dziękując „Sonacie” za to, że zechciała w murach naszej uczelni wykonać koncert, zapraszam do zasłuchania się, aby wspólna medytacja nad męką Chrystusa pokazała Jego miłość i nadzieję płynącą z Jego ostatecznego zwycięstwa - mówił Ojciec Rektor.

Premiera oratorium, tego wyjątkowo pięknego i trudnego dzieła wiedeńskiego klasyka, w wykonaniu „Sonaty” odbyła się w kościele św. Anny w Warszawie 8 kwietnia 2005 r., w dniu pogrzebu Jana Pawła II. Od tamtego czasu w wielu miastach Polski orkiestra wykonała już 50 takich koncertów, dedykując je Ojcu Świętemu. Wykonanie oratorium dla mieszkańców Lublina i regionu stało się możliwe dzięki współpracy „Sonaty” z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II, Fundacją Europejską Akademia Samorządowa oraz Fundacją Pro Bono Futuro. Honorowy patronat nad tym wyjątkowym wydarzeniem objęli: abp Stanisław Budzik, rektor KUL ks. prof. Antoni Dębiński oraz marszałek Krzysztof Hetman, a finansowego wsparcia użyczyły lubelskie firmy i instytucje. Dzięki hojności darczyńców dochód z koncertu został przekazany na rzecz Funduszu Stypendialnego Centrum Jana Pawła II w Lublinie, wspierającego zdolną, ale pochodzącą z niezamożnych rodzin młodzież.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jacek Łepecki, dyrektor „Sonaty”, zapraszając publiczność do medytacji ostatnimi słowami Chrystusa, przybliżył historię powstania tego dzieła. Jak głosi tradycja, oratorium powstało na zamówienie biskupa Kadyksu; po raz pierwszy zastało wykonane w 1776 r. w kościele Santa Queve. Podczas wielkopiątkowego nabożeństwa, w świątyni spowitej kirem, biskup wypowiadał jedno z siedmiu ostatnich słów Zbawiciela umierającego na krzyżu, a następnie wygłaszał krótką homilię. W tym czasie rozbrzmiewała muzyka sprzyjająca filozoficznej refleksji nad słowami Ewangelii. Ostateczne opracowanie i ukończenie dzieła zabrało Haydnowi ponad 20 lat. - Świadczy to niewątpliwie o bardzo osobistym podejściu twórcy do wykonywanej pracy. Ukazuje w wyraźnym świetle mistycyzm i powagę, którymi pragnie podzielić się autor ze słuchaczami - mówił J. Łepecki. Nawiązując do tradycji wypowiadania siedmiu słów Chrystusa i krótkich komentarzy, przed kolejnymi częściami dzieła dyrektor „Sonaty” przywoływał najpiękniejsze wiersze dotykające tajemnicy Chrystusowego krzyża.

Dzięki zaangażowaniu organizatorów, ale przede wszystkim filharmonikom z Warszawy, w KUL-u spełniły się słowa Pawła VI, który mówił, że muzyka zdolna jest poznać duszę aż po krańce przeżyć i prowadzi na wyżyny osiągnięć ludzkiego ducha.

2013-04-05 14:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Liturgia, która domaga się muzyki

Niedziela legnicka 51/2017, str. IV

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

Archiwum autora

„Wielki Finał” – czyli wspólne parafialne śpiewanie bez względu na wiek i wykonywany repertuar

„Wielki Finał” – czyli wspólne parafialne śpiewanie bez względu na wiek i wykonywany repertuar

W opublikowanej 14 października tego roku instrukcji o muzyce kościelnej czytamy m.in.: „Liturgia z natury swej jest nie tylko otwarta na muzykę, lecz wręcz się jej domaga. Muzyka w liturgii nie jest jej »oprawą», ale integralnie wiąże się z celebracją świętych obrzędów. Może być szczególnym sposobem uczestnictwa w świętych obrzędach, w tajemnicy wiary. Celem muzyki liturgicznej jest chwała Boża i uświęcenie wiernych oraz budowanie wspólnoty wierzących”. Wypełnienie tych zadań stawia przed animatorami śpiewu i muzyki kościelnej duże wymagania – realizowane w zróżnicowany sposób, ale zawsze z poczuciem odpowiedzialności za sacrum liturgii.

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

10 lat temu zmarł Tadeusz Różewicz

2024-04-24 08:39

[ TEMATY ]

wspomnienie

Tadeusz Różewicz

histoiria

wikipedia.org

"Po wojnie nad Polską przeszła kometa poezji. Głową tej komety był Różewicz, reszta to ogon" - powiedział o nim Stanisław Grochowiak. 24 kwietnia mija 10 lat od śmierci Tadeusza Różewicza.

"Nie mogę sobie nawet wyobrazić, jak wyglądałaby powojenna poezja polska bez wierszy Tadeusza Różewicza. Wszyscy mu coś zawdzięczamy, choć nie każdy z nas potrafi się do tego przyznać" - pisała o Różewiczu Wisława Szymborska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję