Reklama

Diecezjalna Rada Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Myśl o powstaniu Diecezjalnej Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej pojawiła się już ponad 2 lata temu. Odbyło się kilka nieoficjalnych spotkań. Nawiązując do propozycji ogólnopolskiej tworzenia Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich na szczeblu diecezji, padały różne propozycje odnośnie wyłaniania osób oraz sposobu tworzenia Rady. Na jednym z takich spotkań 3 września 2001r. zebrały się 42 osoby (w tym 9 księży) zaproszone jako przedstawiciele-delegaci ruchów i stowarzyszeń działających w naszej diecezji. Podano adresy i telefony kontaktowe. Istniejące stowarzyszenia i ruchy przedstawiły propozycje swoich kandydatów do Rady. Kolejne spotkanie tworzącej się Rady odbyło się w ramach I Forum Ruchów i Stowarzyszeń naszej diecezji 29 września 2001r. w Zamościu przy parafii św. Michała w ramach organizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie Inteligencji Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej. Na I Forum każdy ruch i stowarzyszenie delegował od kilku do 20 osób. 9 stycznia 2002 r. odbyło się spotkanie organizacyjne; w dyskusji na temat tworzenia Rady Ruchów i Stowarzyszeń brały udział 34 osoby. Następnym ważnym wydarzeniem był "jednoczący opłatek" 13 stycznia 2002 r. w katedrze zamojskiej. Po uroczystej Mszy św., której przewodniczył bp Mariusz Leszczyński odbyło się spotkanie opłatkowe, w którym uczestniczyły 23 ruchy i stowarzyszenia. Następnym etapem były prace nad utworzeniem Regulaminu Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej.
10 września 2002 r. odbyło się pierwsze spotkanie wyłonionych kandydatów do Rady. Spotkaniu przewodniczył bp Mariusz Leszczyński. Kandydaci wypełnili deklaracje członków Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich. Przedstawiono zatwierdzony przez ordynariusza diecezji bp. Jana Śrutwę Regulamin oraz skład Rady. Ustalono też datę wręczenia nominacji.
Uroczystego wręczenia nominacji członkom Rady dokonał bp Jan Śrutwa 26 września 2002 r. na zakończenie Mszy św. w kościele Matki Bożej Królowej Polski, podczas VIII Tygodnia Kultury chrześcijańskiej w Zamościu.
Radę tworzą następujące osoby z poszczególnych ruchów i stowarzyszeń:
1) Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Polskich - Danuta Hawrot;
2) Katolickie Stowarzyszenie w Służbie Nowej Ewangelizacji "Magnificat" - Jerzy Strzałka;
3) Akcja Katolicka - Adam Kułaj, Jerzy Żurawicki, Zbigniew Kosior;
4) Katolickie Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych Polskich Koło w Zamościu - Halina Rycak;
5) Legion Maryi - Marian Domagała, Grażyna Kutyła;
6) Wspólnota Krwi Chrystusa - Wiesława Kozioł;
7) Stowarzyszenie "Rycerstwo Niepokalanej" - Jerzy Chruścikowski;
8) Katolickie Stowarzyszenie Inteligencji w Zamościu - Maria Gmyz;
9) Wspólnota Franciszkańskiego Zakonu Świeckich - Bogumiła Hildebrand;
10) Wspólnota Odnowy w Duchu Świętym - Elżbieta Pietrzak;
11) Wspólnota Drogi Neokatechumenalnej - Teresa i Zdzisław Dymara;
12) Katolickie Stowarzyszenie Obrony Życia - Jerzy Kolano;
13) Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży - Anna Brzezicka;
14) Stowarzyszenie Diakonia Światło-Życie - Małgorzata Polańska, Adam i Grażyna Skakuj;
15) Stowarzyszenie Rodzin Katolickich - Ryszard Łęcki, Krzysztof Chrześcijan;
16) Apostolstwo Dobrej Śmierci - Maria Ćwierz;
17) Klub Inteligencji Katolickiej - Jerzy Czekalski;
18) Służba Liturgiczna Ołtarza - Jacek Mazur;
19) Chóry Kościelne - Mieczysław Antoniuk.
Biskup Diecezjalny mianował do Rady swoich delegatów, tj. moderatora Rady - ks. Czesława Grzyba (przewodniczący Wydziału Nauki Chrześcijańskiej i asystenta kościelnego Akcji Katolickiej) oraz asystenta kościelnego - ks. Juliana Brzezickiego (diecezjalny asystent Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży). Moderator i asystent uczestniczą z urzędu w pracach Rady, zapewniają łączność ruchów i stowarzyszeń z Biskupem Diecezjalnym, dbają o eklezjalną formację członków Ruchów i Stowarzyszeń oraz czuwają nad czystością ich doktryny.
7 października 2002 r. odbyło się pierwsze I spotkanie Członków Rady. W głosowaniu tajnym dokonano wyboru Sekretariatu Rady: Przewodniczący - Krzysztof Chrześcijan; zastępca przewodniczącego - Maria Gmyz; sekretarz - Adam Kułaj; skarbnik - Ryszard Łęcki; rzecznik prasowy - Anna Brzezicka. W skład sekretariatu wchodzą z urzędu moderator - ks. Czesław Grzyb oraz asystent kościelny - ks. Julian Brzezicki.
Kadencja Rady trwa 3 lata. Celem powstałej Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jest: popieranie misji ruchów i stowarzyszeń katolickich w diecezji; koordynacja pracy w dziedzinie ewangelizacji, apostolstwa, działalności charytatywnej i formacji teologicznej; formacja liderów odpowiedzialnych za ruchy i stowarzyszenia; troska o właściwy kształt i poziom życia religijnego członków poszczególnych ruchów i stowarzyszeń przez organizowanie kongresów, sympozjów, rekolekcji, prelekcji; integrowanie działalności ruchów i stowarzyszeń z życiem wspólnot parafialnych; wspieranie współpracy ruchów i stowarzyszeń z Biskupem Diecezjalnym; współdziałanie z Ogólnopolską Radą Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich; wspieranie współpracy ruchów i stowarzyszeń ze środowiskami samorządów lokalnych oraz przedstawicielami Parlamentu RP; prezentacja wspólnej opinii ruchów i stowarzyszeń kościelnych wobec władz państwowych i samorządowych; promocja działalności ruchów i stowarzyszeń w diecezji i społeczeństwie oraz wspieranie ruchów i stowarzyszeń w rozwiązywaniu zaistniałych trudności.
Rada jest otwarta na nowych przedstawicieli istniejących i powstających ruchów i stowarzyszeń.

Anna Brzezicka - rzecznik prasowy Rady Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa sosnowieckiego przez bp. Artura Ważnego

2024-04-25 15:40

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

diecezja.sosnowiec.pl/ks. Przemysław Lech, ks. Paweł Sproncel

- Pokój wam wszystkim, którzy trwacie w Chrystusie – słowami z 1 Listu św. Piotra Apostoła bp Artur Ważny pozdrowił wszystkich zebranych na auli w Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. W spotkaniu, które odbyło się przed południem 25 kwietnia br. wziął udział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej oraz pracownicy instytucji diecezjalnych, m.in.: kurii, sądu biskupiego, archiwum, Caritasu i mediów diecezjalnych.

To pierwsza oficjalna wizyta biskupa nominata na terenie diecezji sosnowieckiej. Bp Ważny miał więc okazję do wstępnego zapoznania się z pracownikami lokalnych instytucji kościelnych.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Czy warto wziąć udział w wyborach do Europarlamentu? Odpowiada dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce

2024-04-27 07:04

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Witold Naturski

YouTube

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Już po raz piąty Polacy będą wybierać swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. To o tyle ważne, że ta instytucja uchwala większość przepisów regulujących nasze życie.

Polska jest piątym największym krajem spośród 27 państw Unii Europejskiej, stąd nasz udział w Europarlamencie jest znaczny. W tym roku Polacy wybiorą 53 europosłów, a kraje członkowskie łącznie 720.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję