Ukazał się długo oczekiwany pierwszy tom z serii wydawniczej: „Musica Claromontana - Studia”. Książka nosi tytuł: „Liturgia w klasztorach paulińskich w Polsce. Źródła i początki”. Jej redaktorem jest prof. Remigiusz Pośpiech, pracownik naukowy Uniwersytetu Opolskiego i Wrocławskiego, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów. Publikacja została wydana przez Instytut Liturgii, Muzyki i Sztuki Sakralnej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego we współpracy z Zakonem Paulinów. Promocja dzieła odbyła się 17 stycznia br. na Jasnej Górze.
W tomie zamieszczone zostały artykuły badawcze z różnych ośrodków naukowych Polski i Węgier, które od początku aktywnie włączyły się w realizację tego projektu wydawniczego. Całość materiału podzielona jest na trzy główne części: „Fundamenta”, „Fontes” i „Continuatio”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
O. Dariusz Cichor, definitor generalny Zakonu Paulinów, podczas jasnogórskiego spotkania zwrócił uwagę, że prezentowany tom stanowi pokłosie dotychczasowych badań na temat liturgii i zwyczajów paulinów w średniowieczu do Soboru Trydenckiego. A obecnie można było wejść głębiej w omawiany zakres badań, bo czasy się zmieniają i powstają wciąż nowe metody badawcze. - Ta księga stanowi znakomity podręcznik duchowości paulinów - mówił podczas prezentacji o. Nikodem Kilnar, prezes Stowarzyszenia „Kapela Jasnogórska”. Prof. Remigiusz Pośpiech podkreślił, że dzięki utworzeniu się grupy muzykologów pasjonatów udało się najpierw badać, a potem wykonywać jasnogórską muzykę dawną, czego owocem są wydawnictwa nutowe i płytowe muzyki odkrytej w paulińskich zbiorach. - Wszystko domagało się dopełnienia, stąd też od samego początku planowaliśmy trzeci nurt publikowania naszych wyników w postaci tomów studiów, książek, prac zbiorowych, monografii, bo tak ta seria jest zaplanowana - wyjaśnił prof. Pośpiech.
Podczas spotkania promocyjnego wystąpił Jasnogórski Kwartet Wokalny „Cantus” pod dyrekcją Przemysława Jeziorowskiego.
Dotychczasowe badania nad liturgiczno-muzyczną tradycją Jasnej Góry skupione były przede wszystkim na twórczości wielogłosowej, pielęgnowanej dzięki aktywnej działalności „Kapeli Jasnogórskiej”, i dotyczyły głównie XVIII i XIX stulecia. Jak wyjaśnia o. Nikodem Kilnar, w 2010 r. powstał nowy projekt, którego celem jest poznanie wcześniejszego rozwoju liturgii i muzyki liturgicznej w klasztorach paulińskich (ze szczególnym uwzględnieniem Jasnej Góry) w oparciu o gruntowne przebadanie zachowanych źródeł.
Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze z pomocą Stowarzyszenia „Kapela Jasnogórska” oraz powołanego przez władze zakonne Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów przywraca do życia zachowane w rękopisach dzieła, świadczące o bogatych tradycjach muzycznych Zakonu Paulinów i Jasnej Góry.
We wstępie do prezentowanej książki o. Izydor Matuszewski, przełożony generalny Zakonu Paulinów, zwrócił uwagę na imponujące osiągnięcia w zakresie prac badawczych dotyczących jasnogórskiej muzyki dawnej: „Na podkreślenie zasługuje wydanie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie we współpracy z Jasną Górą 9 zeszytów nutowych z twórczością jasnogórskich kompozytorów. Z uznaniem należy ocenić edycję 50 płyt CD, wydanych w serii «Musica Claromontana», z nagraniami utworów jasnogórskich mistrzów, nie mówiąc już o licznych koncertach na terenie całej Polski i w innych krajach, które odsłoniły przed słuchaczami piękno muzyki ukryte aż do naszych czasów w zaciszu archiwalnych półek. Profesjonalne, systematyczne działania Komitetu Naukowo-Redakcyjnego obejmują ponadto organizację sympozjów na temat jasnogórskiej muzyki dawnej podczas kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej «Gaude Mater» w Częstochowie oraz przy innych okazjach. Trzeba zaznaczyć, że badania te ciągle trwają i przynoszą interesujące odkrycia. Jako rozwinięcie działań naukowych i popularyzatorskich należy traktować inicjatywę naukowej serii wydawniczej: «Musica Claromontana - Studia»”. Te słowa Generała Zakonu Paulinów doskonale pokazują dynamiczne działania na rzecz ocalenia i popularyzowania jasnogórskiej muzyki dawnej.