Reklama

Notatnik Liturgiczny

Jubileusz płockiej sceny dramatycznej

Niedziela płocka 50/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O blisko tysiącletniej historii Płocka pamięta wielu z nas; większość mieszkańców miasta bezbłędnie wskaże przybyszom jego najcenniejsze budowle i zabytki. Prawdopodobnie nieliczni jednak wiedzą, że Płock może poszczycić się również bogatą i - jak na Polskę - stosunkową długą tradycją teatralną. Niedawno, w listopadzie, płocki Teatr Dramatyczny świętował 190-lecie. Wprawdzie nie był to jeszcze okrągły jubileusz, jednak stał się doskonałą okazją do przypomnienia i jednocześnie przybliżenia mieszkańcom tego ważnego wycinka historii kultury lokalnej, jakim była i jest działalność tej placówki.
9 listopada Dyrekcja Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego, TNP w Płocku, Muzeum Teatralne w Warszawie, a także Płockie Towarzystwo Przyjaciół Teatru zorganizowały pod patronatem Marszałka Sejmiku Wojewódzkiego uroczystą sesję, którą zatytułowano Historyczne i współczesne racje istnienia teatru w ośrodkach lokalnych. Wykłady, które znalazły się w programie spotkania, przybliżyły uczestnikom najistotniejsze momenty z dziejów teatru, jego szczególne znamiona jako placówki kulturalnej działającej m.in. w trudnych okresach rozbiorów czy wojen światowych, a także szereg innych aspektów, związanych z tradycją teatralną w Płocku.
Sesję otworzył wykład ks. prof. dr. hab. Michała Grzybowskiego pt. Dawna siedziba teatru płockiego. W tej części spotkania uczestnicy zapoznali się również z treścią referatu zatytułowanego O starym teatrze płockim w zarysie autorstwa nieobecnej na sesji dr Barbary Konarskiej-Pabiniak, a także wysłuchali wykładów dr. Andrzeja Kruczyńskiego Kilka refleksji o kształtowaniu się życia teatralnego w XIX w. oraz prof. Jadwigi Jakubowskiej Wizje teatralne Jerzego Szaniawskiego.
W programie drugiej, popołudniowej części sesji, znalazły się referaty: prof. Jana Skotnickiego Płock - 1974, początki oraz Prasa - recenzenci - teatr mgr Leny Szatkowskiej. Wykład Teatr płocki i jego "mała" Ojczyzna wygłosił dr Bohdan Urbankowski, zaś dr Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz przybliżyła uczestnikom Sesji problem swoistości kultury w kontekście integracji europejskiej.
To zróżnicowanie tematyczne poszczególnych wykładów pozwoliło zasygnalizować wiele istotnych wątków związanych z płockim teatrem. Dość dużo miejsca poświęcono dziejom starego teatru. Świadectwem jego istnienia są już tylko zapiski historyczne, czarno-białe fotogramy i nazwa ulicy, biegnącej tuż obok "Małachowianki" - ulicy Teatralnej. Tam właśnie, w pobliżu Liceum, niemal 200 lat temu stał stary klasztor Świętej Trójcy, budowla murowana, jednonawowa, z wieżami i szkarpami. Ks. prof. Grzybowski przypomniał w swym referacie, że po II rozbiorze Polski, w konsekwencji ogłoszenia Deklaracji o Całkowitej Konfiskacie Dóbr Kościelnych, obok majątku biskupa płockiego, także i ta budowla sakralna została przejęta przez Prusaków i zamieniona na magazyn. Wieloletnim staraniem prefekta departamentu Rajmunda Rembielińskiego, za pozwoleniem ówczesnego ordynariusza diecezji, dawny kościół Świętej Trójcy został zaadaptowany na potrzeby teatru miejskiego, ponieważ utracił swój pierwotny charakter sakralny. Dawna siedziba teatru płockiego przeżywała swe wzloty i upadki; niestety, podczas II wojny światowej została rozebrana pod pretekstem zagrożenia osunięciem się Skarpy.
Otwarcie teatru w Płocku, zdaniem dr Barbary Konarskiej-Pabiniak było dla miasta dużym osiągnięciem, biorąc pod uwagę fakt, że liczyło ono sobie wówczas niewiele ponad 5 tys. mieszkańców. Istotną cechą teatru, na którą z kolei zwrócił uwagę dr Kruczyński, było to, że publiczność tworzyli tu sami mieszkańcy miasta, nie zaś, jak to się często zdarzało w innych ośrodkach miejskich, rezydenci okolicznych dworów. Różnorodność zaś repertuaru była ogromna. Jak stwierdził dr Kruczyński, w Płocku sprawdził się nawet wymagający "teatr klasycystyczny". Płocką scenę tworzyły najczęściej przyjeżdżające tu zespoły. Dokumenty wspominają o wizycie m.in. Gabrieli Zapolskiej, która przybyła do Płocka, aby zapowiedzieć swą sztukę pt. Kaśka Kariatyda.
Ilustracją wątków, które pojawiały się w trakcie sesji była wystawa, poświęcona 190-letniej historii teatru płockiego, otwarta przez dyrektora tej placówki Marka Mokrowieckiego. Znalazły się na niej m.in. czarno-białe fotogramy przedstawiające historyczny już budynek teatru od strony Wisły, jak i jego widok frontalny. Można było także podziwiać wnętrze teatru z początku XX w., przedstawione na fotografiach, a także zapoznać się ze starymi afiszami teatralnymi w j. polskim i rosyjskim. W ekspozycji nie zabrakło także wykazu najciekawszych dat i wydarzeń z historii teatru (od 1811 r., czyli daty jego powstania, przez odzyskanie niepodległości, gdy to na deskach teatru wystawiono m.in. fragmenty z Kordiana). Na wystawie wyeksponowano także fragmenty wypowiedzi prasowych z początku XX w. i dokumentów związanych z funkcjonowaniem teatru. Wśród zgromadzonych pamiątek był również portret samego Rajmunda Rembielińskiego.
To swoiste święto teatru płockiego byłoby niepełne bez spektaklu teatralnego. Przedstawienie Komedianci w Płocku, bo o nim mowa, powstało na podstawie książki Melpomena Płocka Barbary Konarskiej-Pabiniak, a wyreżyserowane zostało przez Marka Mokrowieckiego. Spektakl nawiązywał w swej treści do różnych wydarzeń z dziejów płockiego teatru.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: liczy się tylko miłość

2024-05-15 10:30

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/Riccardo Antimiani

„Chrześcijańska miłość obejmuje to, co nie jest urocze, oferuje przebaczenie, błogosławi tych, którzy przeklinają. Jest to miłość tak śmiała, że zdaje się prawie niemożliwa, a jednak jest jedyną rzeczą, która po nas pozostanie. Jest to «ciasna brama», przez którą musimy przejść, aby wejść do Królestwa Bożego” - mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił teologalnej cnocie miłości.

Drodzy bracia i siostry, dzień dobry!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję