Chcieliśmy tak pokazać te eksponaty, aby nic nie zakłócało ich oglądu i kontemplacji” - mówił Adam Łukawski, właściciel drukarni. Dlatego zdjęcia - efekt pracy grafika Joanny Piaseckiej i fotografa Piotra Łukawskiego - pozbawione są dodatkowych elementów i ozdobników. Skarby Muzeum Diecezjalnego prezentowane są na czarnym, neutralnym tle, co jeszcze bardziej wydobywa piękno ich kształtu, zdobień i szlachetność kruszcu.
Na kolejnych kartach kalendarza zobaczyć można m.in.: kielich i patenę z fundacji Konrada Mazowieckiego, hermę św. Zygmunta z diademem piastowskim (XIII - XIV wiek), przenośny ołtarzyk ze srebrnym płaskim reliefem przedstawiającym Wieczerzę Pańską (XVI wiek), puszkę czerwińską, której najstarsza część - romańska czasza - została wykonana pod koniec XII wieku, czy pięknie zdobiony siedemnastowieczny kielich fundacji Karola Ferdynanda, syna Zygmunta III Wazy. Organizatorzy promocyjnego pokazu zadbali o to, by każdy mógł z bliska obejrzeć wszystkie strony kalendarza. Naniesiono je bowiem na plansze, które zostały wyeksponowane na dwunastu sztalugach.
To jubileuszowe, bo 10. z kolei tego typu wydawnictwo, które wyszło spod maszyn drukarni AGPRESS, mówił jej dyrektor Adam Łukawski. Poprzedziły je edycje ze starymi pocztówkami i zdjęciami Płocka, fotografiami miasta autorstwa młodych artystów, zdjęciami przedstawiającymi zwierzęta ze schroniska, a następnie płockiego zoo, i wreszcie seria z malarstwem i sztuką Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Niektóre z nich cieszyły się szczególnym zainteresowaniem i wiązały się z charytatywnymi akcjami.
Jubileuszowy kalendarz AGPRESSU jest znakomitym sposobem pokazania reprezentatywnych fragmentów cennego zbioru sztuki sakralnej szerszemu kręgowi odbiorców. Jak przypomniał dyrektor Muzeum Diecezjalnego ks. Bronisław Gwiazda, skarbiec otworzył swe podwoje jeszcze w poprzedniej siedzibie Muzeum, w 2003 r., a od czerwca 2008 r. można oglądać tę unikatową ekspozycję w murach Opactwa Pobenedyktyńskiego, wyremontowanego dzięki finansowej pomocy Unii Europejskiej (w ramach programu ZPORR) i dotacji z PKN Orlen (który wyposażył skarbiec). Wcześniej prezentowane były publicznie jedynie pojedyncze eksponaty (tak jak relikwiarz św. Zygmunta - herma). Cenne zabytki skarbca mogli obejrzeć także goście wieczoru promocyjnego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu