Reklama

Mędrcy ze Wschodu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy zaś Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: «Gdzie jest nowo narodzony król żydowski? Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon». (…) A oto gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę” (Mt 2, 1 nn).
Powyższy tekst jest jedyną biblijną wzmianką o Mędrcach ze Wschodu, którzy przybyli do Betlejem, aby oddać pokłon Jezusowi. Od II w. po Chr. fragment ten inspirował wnikliwych słuchaczy Ewangelii, którzy próbowali odpowiedzieć na pytania: kim byli tajemniczy Mędrcy, których gwiazda przyprowadziła przed betlejemską grotę? Skąd podążali? Jak długo musieli iść, aby odnaleźć Jezusa? Co robili po powrocie z Palestyny do domów? Aż do średniowiecza wielu chrześcijańskich teologów szeroko komentowało tę krótką ewangeliczną wzmiankę. W ten sposób ukształtowała się tradycja.

Starożytne podania

Bardzo ważną rolę w kształtowaniu się silnej tradycji związanej z pokłonem trzech Mędrców miały pisma wczesnochrześcijańskie, a wśród nich dzieło pt. „Opus imperfectum in Matthaeum”, które przez długi czas przypisywano św. Janowi Chryzostomowi. Zostało ono spisane w IV w. po Chr. Według autora utworu Magowie, o których pisze św. Mateusz, nie byli czarownikami, ale przybyłymi z Persji mędrcami. Wywodzili się oni z ludu, który zamieszkiwał krańce wschodniego świata. Lud ten przechowywał tajemniczy przekaz o gwieździe mającej zwiastować wyjątkowe wydarzenie w historii. Spośród siebie wybrali oni dwunastu mędrców, którzy nieustannie obserwowali niebo w poszukiwaniu nadzwyczajnych znaków. Mędrcy zamieszkiwali górę Mons Victoralis (Góra Zwycięstwa). Jeśli któryś z nich umierał, na jego miejsce wybierano kogoś z jego krewnych. Według przekazu przepowiednia się spełniła. Na niebie zobaczyli gwiazdę, która miała kształt dziecięcia z unoszącym się nad nim znakiem krzyża. Ta właśnie gwiazda wskazywała Mędrcom drogę do Betlejem. Podróż trwała dwa lata. Według przekazu, już po zmartwychwstaniu Jezusa do kraju Mędrców przybył św. Tomasz, który ich ochrzcił i ustanowił pomocnikami w głoszeniu Ewangelii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Magowie czy Mędrcy?

W greckim tekście Ewangelii Mateusza przybysze ze Wschodu są nazwani mianem „magoi”. W Piśmie Świętym określenie to tylko raz, właśnie w tym miejscu, występuje w znaczeniu pozytywnym. W innych tekstach, zwłaszcza w Dziejach Apostolskich (np. Dz 8, 9; 13, 6-8) jest używane na określenie czarownika. Starożytni pisarze chrześcijańscy wytworzyli najróżniejsze interpretacje „magoi”. Według jednych, jak chociażby Orygenesa (zm. 253/254 r. po Chr.), magowie posługiwali się w swoich praktykach demonami, które w momencie narodzin Jezusa stały się całkowicie bezsilne. Chcąc zbadać źródło słabości swoich zaklęć, dotarli do betlejemskiej groty. Znali bowiem przypowieść mówiącą o tym, że na świat ma przyjść człowiek potężniejszy od wszelkich demonów. Jemu chcieli oddać pokłon, a może też posiąść jego moc. Inaczej niż Orygenes na temat magów wypowiadał się Tertulian (zm. 220 r. po Chr.). Twierdził on, że takie pojmowanie „magoi” nie dotyczy biblijnych Mędrców i określał ich mianem ludzi, którym „jako pierwszym gwiazdy zwiastowały narodzonego Chrystusa, którego jako pierwsi obdarowali”. Ciekawe w związku z tym było powszechne przekonanie starożytnych autorów, że gwiazda, za którą szli Mędrcy, świeciła jaśniej niż słońce. Papież Leon Wielki (440-481 r. po Chr.) opisał ją w następujący sposób: „trzem tedy Mędrcom ze Wschodu ukazała się gwiazda o niezwykłym blasku. Jasnością swoją i pięknem odbijając od innych ciał niebieskich”.

Reklama

Trzej Królowie?

Skąd wzięła się tradycja o Trzech Królach? Już w pierwszych wiekach relację o pokłonie Mędrców ze Wschodu zaczęto zestawiać z innymi tekstami biblijnymi. Szczególnie mocno korespondował z nią Psalm 72, w którym autor natchniony, opisując królestwo Mesjasza, zapisał piękne proroctwo: „Królowie Tarszisz i wysp przyniosą dary, królowie Szeby i Saby złożą daninę. I oddadzą mu pokłon wszyscy królowie, wszystkie narody będą mu służyły” (Ps 72, 10-11). Ostatecznie w VI w. po Chr. św. Cezary z Arles wyraźnie stwierdził, że „owi królowie z Psalmu zostali nazwani [przez Ewangelistę] magami”. Takie przekonanie powoli utrwaliło się w chrześcijaństwie. Równocześnie rozwijała się tradycja odnośnie do ich liczebności. Nie wszyscy starożytni teologowie przychylali się do przyjęcia liczby „trzech Magów”, za czym na podstawie wymienionych darów: złota, kadzidła i mirry, jako pierwszy opowiadał się Orygenes. Jego nauczanie nie było powszechne. Późniejszy wielki Ojciec Kościoła - św. Augustyn - twierdził, że było ich nie trzech, ale dwunastu, po trzech ze wszystkich stron świata. Ostatecznie dopiero w średniowieczu wykrystalizował się jednoznaczny pogląd i przekonanie o Trzech Królach. Był on tym bardziej uzasadniony, że już od VI w. przypisywano im znane imiona: Baltazar, Melchior i Kacper (imiona te można znaleźć chociażby na mozaice w Sant’Apollinare Nuovo w Rawennie, powstałej w VI w. po Chr., albo w greckim dziele z tego samego okresu pt. „Excerpta Latina Barbari”).

Odnalezione relikwie

Dla kultu Trzech Króli ogromne znaczenie miało wydarzenie odnalezienia ich relikwii w 1164 r. Do tego czasu żadna europejska świątynia nie mogła się szczycić posiadaniem takowego relikwiarza. W XII wieku w tajemniczych okolicznościach relikwie odnaleziono w Mediolanie, a następnie przewieziono je do Kolonii.

2009-12-31 00:00

Oceń: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dary Świętego Ducha

Niedziela rzeszowska 22/2020, str. I

[ TEMATY ]

Pięćdziesiątnica

Zesłanie Ducha św.

Arkadiusz Bednarczyk

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego kończy okres wielkanocny i upamiętnia narodziny i posłannictwo Kościoła. Tradycja ludowa rozmaicie upiększała tę uroczystość. Niekiedy spod stropu kościelnego spadał deszcz kwiatów symbolizujących dary Ducha Świętego. Wypuszczano również gołąbki – symbole Ducha Świętego.

U roczystość nazywano Zielonymi Świątkami, bowiem przystrajano domostwa i ich obejścia zielonymi gałęziami, np. brzozowymi bądź wierzbowymi, co miało gwarantować urodzaj i chronić przed złymi duchami. Dodatkowo silny zapach tataraku chronił zagrody przed owadami.

CZYTAJ DALEJ

Papież do dzieci w Weronie: nie bój się iść pod prąd, jeśli chcesz zrobić coś dobrego,

2024-05-18 12:59

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Nie bój się iść pod prąd, jeśli chcesz zrobić coś dobrego - radził wezwał Franciszek podczas spotkania z dziećmi na placu św. Zenona w Weronie. Papież odpowiedział na trzy pytania dzieci.

Pierwsze dotyczyło tego, jak rozpoznać, że wezwanie Jezusa do pójścia za Nim. Franciszek w dialogu ze swymi młodymi słuchaczami wskazał, że kiedy Jezus do nas mówi, czujemy w sercu radość. Gdy zaś mówi do nas diabeł lub gdy robimy coś złego, czujemy się źle.

CZYTAJ DALEJ

Nowe wino

2024-05-19 11:10

Magdalena Lewandowska

Kościół NMP na Piasku wypełnił się wiernymi modlącymi się o dary Ducha Świętego i dobre owoce rozpoczynającego się synodu diecezjalnego.

Kościół NMP na Piasku wypełnił się wiernymi modlącymi się o dary Ducha Świętego i dobre owoce rozpoczynającego się synodu diecezjalnego.

W Wigilię Zesłania Ducha Świętego – i w przed dzień rozpoczęcia II Synodu Metropolii Wrocławskiej – różne wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym Archidiecezji Wrocławskiej zgromadziły się w kościele NMP na Piasku na czuwaniu i wspólnej modlitwie.

Mszy św. przewodniczył bp Jacek Kiciński, a homilię wygłosił bp Maciej Małyga. Przed Eucharystią odbyła się modlitwa uwielbienia i wstawiennicza, konferencję o nowym winie, nowym stworzeniu i Godach Baranka wygłosił ks. prof. Mariusz Rosik. A od godziny 1:00 do godz. 7:00 trwała nocna adoracja przed otwarciem Synodu naszej diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję